Wednesday, February 21, 2007

melayu bolehhhh ?

Di mana boleh cari ramai Melayu
Pastinya di Kelantan dan Terengganu
Dan juga di pasar malam dan pasar minggu
Di Akademi Fantasia dan Pesta Lagu
Di Jom Heboh orang Melayu berpusu-pusu
Di Sungai Buloh, pusat pemuilihan,
dulu di Pudu Dan di jalan, lumba haram, rempit tak berlampu
Dan di selekoh duit rasuah depa pun sapu
Di pusat serenti akibat ketagih dadah dan chandu
Di malam kemerdekaan dan malam tahun baru
Terkinja-kinja best giler menari macam hantu

Apa hobi orang MelayuTerkenal dengan budaya malas dan lesu
Berlepak buang masa tak jemu-jemu
Atau baca majalah Mastika, Metro pasal cerita hantu
Tengok telenovela dari Filipina dan Peru
Berpusu-pusu pergi tengok pameran hantu
Sambil makan junk food, kuaci dan muruku
Sibuk bercerita tentang Datuk K dapat bini baru
Apa pakaian Siti nak pakai itu yang nak tahu
Mana tak gendut berpenyakit selalu
Kalau nak berlagak melayu masih nombor satu
Asal bergaya sanggup makan nasi dan toyu
Boleh tak jumpa mereka di kedai buku
Atau di perpustakaan dan majlis ilmu
Atau ambil kelas kemahiran di hujung minggu
Ada tapi kurang sangat mereka di situ

Kenapa melayu jadi begitu
Nak salahkan siapa ibu-bapa atau guru
Pemimpin negara atau raja dulu-dulu
Ayat lazim di mulut ialah Melayu malas selalu
Nak harap Kerajaan saja membantu
Terutama sekali kontraktor kelas satu
Tak habis-habis gaduh nak jatuh siapa dulu
pasal jambatan senggek atau siapa dia penghulu
Dan suka sangat dengan budaya ampu mengampu

Sampai bila kita nak tunggu Bangsa Melayu
jadi bangsa yang maju
BOleh!
dengan beberapa syarat tertentu
Pertama dengan banyak menguasai ilmu
Kata nabi ikutlah Quran dan sunnah ku
AlQuran yang diturunkan 1400 tahun dahulu
tapi apa yang kita tahu,
cuma baca bila nak halau hantu
hehehe.

6 comments:

~ GAB ~ said...

Yang part Melayu di Sg Buluh tu GAB terkedu sikit sebab GAB duduk Sg Buluh. Tak jauh lak tu dari jail. Kalau part yg sebut Melayu di Kelantan & Trengganu tu, bangga le pulak. wekekekekeek

Anyway, we are in dire need of more than slogans and rethorics to spur Malays ahead. I am the type who like to look at problems at the roots. I have an impression that, in any race for that matter, anywhere in the world, the very first element that promises what would be in years to come, is education. When we are well-educated, we won't be much astray in life. Comparatively in some 30 years of the development, we are in the position that can be considered satisfactory in our achievements. The credit goes to the educational policy the country is having and indeed we are long way to go to really put ourselves in a class of world standard.

Look at the Jewish. They are smart people. They are well-educated. They are way ahead in many areas as far as knowledge is concerned. Little doubt when only handful of them walking on the surface of earth and yet they are in command of the blue print of the world.

We are the generation to have all these changed TUN. We are... Trust me.... YOU and ME

Izariza said...

Karya bernada sinis ini sebenarnya membuka ruang pemikiran yang lebih jauh. Namun persoalannya, adakah sesuatu yang signifikan untuk kita letakkan pembolehubah 'bangsa' sebagai faktor yang memberi pengaruh kepada tahap fikrah yang dangkal, budaya yang bejat, akhlak yang rencam atau kelaziman yang goyah?

Daripada Allah kita datang, kepada Allah juakita kembali ..

p/s: nape setiap kali bagi komen, hanya ada gab dan iza? tuan rumahnya mana ... :D

m i n e r a l . . . said...

gab...
saya bangga jadi anak melayu, walupun darah bukan 100% melayu, tapi sy tetap anak melayu, sy juga suka pertahankan jika ada yg mengata-ngata melayu, tp sy juga suka provoke utk mengusik minda melayu ehhehehe.

sy juga suka sungai bulohhh, ermmm satu ketika dahulu.

yess bro, we will change the world with our own way and form.

izariza...
er..err sy kurang faham budaya yg bejat hehehe harap bole xplain.
maaf iza, sedikit kesibukan menghalang saya dari trus berkarya 'cewahhhhhh'

semalam br lepas interview di shah alam, jika ada rezeki mungkin sedikit masa lagi sy akan ke Bahrain, insyAllah. tp yg pasti pada 1 march sy akan mula bekerja di id consultant di ampang, jika tuan gab dan iza free bole la kita pekena teh tarik heheheh.

m i n e r a l . . . said...

komen sy mungkin kurang penting, tp komen kengkawan amat penting buat saya, utk melihat sesuatu dlm benak fikiran dikeluarkan dlm bentuk tulisan, menilai diri sendiri bukan kebiasaan sy, tp penilaian org disekeliling amat-amat sy dahagakan.

jaketbiru said...

nide berasa bertuah kerana dapat membandingkan antara bangsa melayu dengan bangsa-bangsa lain disebabkan pengalaman nide bertugas di luar negara... nide memang akui bahawa orang melayu jika dibandingkan dengan bangsa-bangsa lain di tanah tumpah darah mereka adalah sepuluh kali lebih baik dari bangsa-bangsa tersebut..
istilah 'gelandangan' mungkin di malaysia hanya lah istilah... tetapi di negara lain ianya adalah kenyataan... tanya gab bagaimana pencapaiannya semasa belajar di U di luar negeri.. pasti nya one of the excelent gradute ek..??.. ramai yang mengakui bahawa orang melayu yang belajar di luar negara adalah penuntut yang cemerlang berbanding dengan mat salleh atau pak arab..

pak arab kawan nide juga kagum dengan keupayaan orang melayu membaca alquraan..
dan nide bangga orang melayu yang berniaga di luar negara juga amat berjaya..
juga askar malaysia di luar negara merupakan kontigent terbaik di Bangsa-bangsa bersatu.. bukan nide yang cakap.. tapi semua negara yang pernah bersama menjalankan misi PBB...

yup kita tak tahu setinggi mana keupayaan kita.. sehingga kita bandingkan dengan orang lain..

bersuykurlah....

m i n e r a l . . . said...

jaket biru...
yeahh benar, sy mmg akui cerita2 ttg askar melayu yg hebat2 bertugas diluar negara, abg ipar sy sendiri yg pernah bertugas diBosnia pernah menceritakan pengalaman beliau disana.

Harap ramai lagi anak melayu yg mempunyai semangat yg tinggi tak kira ia berada dlm apa jua bidang... hehehe
nide juga hebat, i know it :)