Monday, February 26, 2007

ATM mesin . . .

hari nie gi atm mesin maybank depositkan sedikit wang pada adik, dengan kecanggihan teknologi duit dpt dipindahkan dengan mudah dan boleh dilakukan pada bila-bila masa, tu belum guna internet sepenuhnya, menyedari akaun wang aku dr bank lain jadi terpaksalah ke deposit mesin yg berhampiran, tp bukan itu yg aku nk ceritakan, tp bagaimana aku disapa dengan salam yg lembut dr seorg adik yg mungkin berusia dlm lingkungan 10 - 13 tahun, berkemeja putih, tubuh agak berisi, memakai songkok, berseluar hitam, memberi salam dengan senyuman.
muka budak itu yg nmpk berseri buat aku berhenti dan menjawab salamnya kembali, dengan lajunyer adik tu pun cakap "kami dr rumah anak yatim, minta derma melalui penjualan kalender 2007" mungkin takut aku berlalu begitu sahaja dia terus cakap dgn pantas tanpa henti hinggalah aku kata " maaf dik abg dh ada kalendar nie" heheeh dengan niat nk lihat reaksi adik tersebut, adik tu pun terus petah membalas, "takpe bang, tak beli pun takpe, tp dermalah ikhlas utk kami anak yatim di..."[aku lupa la plak kat mana]... dengan muka dia yg nmpk sayu... aku trus buka dompet dan beri seikhlas mungkin.
adik tu ambik dengan ucapkan terima kasih, disebbkan aku nk lekas, aku lupa nk tanya memacam kat adik nie, heheheh biasanyer aku akan tanya memacam terutama kanak2 yg comel2 cam adik tersebut... aku respek dengan apa yg mereka buat, jika benar mereka minta derma utk ank2 yatim tersebut, dengan usia sebegitu mereka tabahkan diri dan tebalkan muka berhadapan org ramai. waktu aku pulang dr bank buat aku teringat kisah-kisah silam antaranya....
waktu aku kecil dimana arwah ibu pernah meminta kakak aku menjaja kueh dr rumah kerumah seperti mana yg kami pernah lihat kawan-kawan sebaya lakukan, tp kakak aku enggan, malu katanya, mungkin kerana tak biasa atau malu dengan keadaan sekeliling, tp dr peristiwa tersebut kakak akulah sales marketing plg hebat dlm family apabila dia menjangkau umur belasan tahun, katalah apa sahaja yg tak pernah dijualnyer, semua hasil "kilang" dlm rumah di petaling jaya itu pernah dijualnyer, dari kueh raya, pakaian kanak-kanak, uniform tadika, brgan wanita, nasi lemak, solekan, kesihatan...dan memacam lagi hinggalah beliau berjaya ke universiti atas titik peluh sendiri....ermm beliau kini sebagai guru penolong kanan kanak-kanak istimewa [ehem kalau lulus ujian maybe hujung tahun nie jadi pengetua la pulak, heheheh aminnnn].

pernah satu ketika aku mkn dibangunan Medan MARA KL, sambil menjamu meehun sup di cafe bersebelahan bangunan, aku dan kawan ditegur seorg budak lelaki, umur dlm lingkungan 20an, dengan pakaian agak lusuh dan berbau, berseluar jeans, dan sentiasa tersengeh menampakkan giginya yg agaknyer tak pernah gosok... berkata " bang, sy lapar la bang, bole bagi dua hinggit?" aku pun dengan baik kononnye jemputlah dia makan sama, "jom la mkn sekali kalau lapa, ode la apa saje takpe abg bayar" kataku, budak tu enggan duduk, dia masih berdiri sambil pandang kami, dan kata, "takpelah bang, bagi 2 hinggit jer dah la" tersengih2 dia sambil cakap camtu, kawan aku pun ajak dia makan dan cakap "duit takdelah dik, tp nk makan seminggu abg leh kasi no prob."
kami berkeras tak mahu beri duit, kerana budak tu macam familiar pada pandangan kawan ku, kami akan belanja dia mkn apa saje dia mahu, siap offer nk belanja seminggu mkn lagi, akhirnya budak laki tu pun pergi berlalu dengan menunjukkan mukanyer yg hampa, lepas budak tu pergi br kawan aku teringat yg budak tu biasa lepak dikeramat, ermm jauh jugak dia jalan kaki merayau minta simpati, bagi aku dengan badan yg sihat, tinggi, tak nmpk cacat cela, pancaindera masih mampu berfungsi dengan baik, kenapa nk minta sedekah...? isk isk iskkk .
biasa juga aku jumpa di tempat mkn seperti dibangsar, mereka yg buta, bisu dan pekak menjual tisu atau brgan permainan, sekurang-kurangnya mereka menjaja, tak minta simpati walaupun ada sebahagian bukan buta pun hehehehe.
jika diuptown bandar tun razak boleh sediakan tempat menjaja larut malam utk "pengasih" iaitu bekas2 penagih, mereka berniaga bersungguh2, kerana itu sumber pencarian mereka setelah mereka insaf dan memberi mereka satu harapan dan lembaran baru dlm meneruskan cabaran kehidupan, dan masyarakat menyokong sepenuhnya, mengapa tidak mereka yg OKU [org kurang upaya] jarang2 sekali diberi peluang sebegitu, mengapa biarkan mereka merempat menjaja dari satu tempat ke satu tempat, mungkin ada, tp maaf sy tak tahu... sy tulis berdasarkan apa yg sy nmpk dan lihat disekeliling.

p/s: kerja plg best aku buat, jadi budak parking kat State PJ... zaman tu lom ade mesin, dan kupon letak kereta, bila aku lalu kawasan depan dewan sivik tu sure aku akan tersenyum sorang-sorang, byk kenangan kat situ :)

3 comments:

david santos said...

Hello, Mineral!
This work is very good
I love Malasia. Thnak you

Izariza said...

Tun,

Begitulah peranan akal fikiran yang dianugerahi Allah. Juga pancaindera yang dikurniakan untuk kita menonton, mentafsir sekaligus membuat justifikasi tentang apa jua fenomena yang berlaku di hadapan mata.

Observasi anda sesuatu yang bagus, kerana kadangkala dalam kemeriahan kita terlupa kepada mereka yang tidak sebertuah kita sehingga kita terlupa untuk berterima kasih kepada yang memberi.

Mintak jauh la dari jadi macam mamat kat Medan Mara tu ye.. tapi kisah kakak Tun tu begitu inspiring.Salam untuk dia :)

p/s: pakcik santos mana pulak kat atas ni? tersesat di Malaya?wahahaha

m i n e r a l . . . said...

david...
tq visiting my blog, hehehe sorry i dun understand ur language :)

iza..
yeah begitulah kehidupan . . .
ermm akan sy cuba sampaikan salam itu walaupun susah nnti sy nk xplain bab2 internet kat dia nnti heheheh.