Skip to main content

Al-Fatihah...

dear my blog...

lama sungguh tak tulis, sibuk dengan kerja-kerja luar dan dalam, termasuk urusan-urusan yg perlu diselesaikan.
pada 21 januari 2007 (pembetulan 7 january) jam 10.30 pagi kakak ipar ku telah meninggal dunia akibat kanser rahim, setelah mengharungi penyakit itu sekian lama dan tabah menghadapinya, akhirnya Allah lebih menyayangi dia dengan meninggalkan 3 org anak, al- fatihah.

aku agak sebak bila hendak balik semula ke KL selepas urusan pengebumian dan segalanyer selesai, bilamana anak-anak buah salam cium tangan dan peluk aku, sambil berkata "pak andak jgn lupakan kami yer".... ermm
manakan tidak mereka akan tinggal dengan ayah tiri, dimana abg aku juga telah meninggalkan alam ini lebih kurang 10 tahun dahulu, kini tinggallah anak-anak buah aku yg akan menghadapi SPM dan PMR tahun ini, moga mereka tabah mengharungi dugaan hidup ini, sebagai anak yatim piatu aku hanya mampu berpesan supaya jgn jadikan alasan ibu bapa tiada sebagai alasan utk tidak berjaya, pokok pangkalnya diri sendiri, walaubagaimanapun pakcik-pakcik dan makcik-makcik kamu akan tetap menyokong dalam apa jua segi, kerana ia telah menjadi tanggungjawab kami, mujur bapa tiri yg mereka panggil abah itu baik orangnya, Alhamdulillah, moga mereka tidak dipersiakan.

JPA on progress, setelah puas hentak kontraktor dgn pukulan-pukulan bahasa yg indah-indah heheheh, br kerja nmpk laju skit, walaupun ade beberapa finishing yg aku sendiri tak puas hati, macam kerja budak sekolah teknik, budak sekolah teknik buat pun cantik.
aku sedar ada beberapa perkara (mungkin ini yg terjadi kat aku) yg boleh dispesifikkan,
bila selalu org kate kontraktor cina buat kerja bagus.... ermm bagi aku bukan semua kerja bagus,
jika kerja melibatkan perabot, kayu, ukiran, org melayu, acheh, indon (bukan semua) lebih baik pertukangannya, jika melibatkan kerja2 kasar, kebanyakkan kontraktor mampu buat, tp org cina lebih teliti dan cepat siap, jika melibatkan ukiran batu, jubin, marmar, kebanyakkan org cina mampu buat dengan sangat baik (mungkin mereka terkenal dengan ukiran tembikar dan seramik)....aku rasa kontraktor pun kena berjiwa seni jugak kalau nk buat kerja-kerja yg cantik nie, sbb kenyakkan nk cepat siap dan nk kejar kerja-kerja lain pula, untung nk besar hahahahah biasa la tu kan.
bagi aku kontraktor melayu juga berkemampuan cuma mereka perlu lebih byk pengalaman berbanding cina yg telah lama berada dlm bidang ini.
kontraktor melayu kena bekerjasama jgn tamak nk bolot semua kerja, seperti kontraktor cina, jika kerja hanya memasang perabut sahaja dah ade 2-3 subcon yg buat kerja, dari membuat perabut org lain, memasang org lain, jika ada melibatkan kaca dan cermin juga org lain, finishing filling wood dan selek juga org lain, sampai siap. mereka berkongsi dan semua org sentiasa ada kerja, org melayu hehehe kalau boleh semua depa nk buat :).


p/s: sy sgt yakin org melayu juga mempunyai hasil kerja yg baik, cuma depa kena sabar skit.

p/s: maaf diatas ralat tarikh itu dan thank you atas keperihatinan anda semua, hehehe saje test tgk perasan ke tak hahahahah... toche toche.

Comments

Anonymous said…
ATTENTIONNNNNNN!!!!!!

blog ditulis pada 11januari, 2007...tapi kakak ipar meninggal 21januari, 2007...tul ker tu????????

pokus TUN pokus....
nanies said…
tun takziah dari aku...
izariza said…
Tun,
pertama kali menjenguk blog anda .. saya terbaca berita pemergian itu.. takziah daripada saya.

Hidup ini bukan kekal. Kelak masa kita kembali jua..
~elly~ said…
kompius too! 21 januari 2007?????????????
to ixora & elly...
saje je test kepekaan anda semua (cover line nie, malu)
hehehe terima kasih, tarikh sebenar 7 january 2007 :)

to izariza n nanies...
thank you very much, mmg tiada benda yg kekal... memori sahaja pengantinya...tq.
~ GAB ~ said…
Takziah atas pemergian itu TUN. Setiap kali terdengar berita kematian, GAB rasa diri teramat kerdil sekali....

Popular posts from this blog

jubin...

salam blogger's... [sambil lap hingus] beberapa hari lalu ade seorg kawan tanya tentang jubin... errr terpinga-pinga aku cuba memahami apa yg dia ingin sampaikan...memacam yg ditanyanya... bila dia kate "aku nk jubin yg besar tp murah kat mana ade jual" aku lagi bertambah keliru, aku yg sedang blurr nie pun tanya, ko nk jubin utk apa? jubin jenis apa ko nak? kawanku jawab dengan selamba "aku nk letak kat 'car porch' alaaa yg kaler merah2 tu cam batu bata tuuu, (sambil memuncungkan mulut), bila aku tanya lagi, yerla tp jenis apa ko nak? member aku pulak yg blurrr... errr jubin ade berapa jenis? aku pun senyum sambil rasa nk grip jer leher dia dibawah ketiak aku yg sentiasa wangi nih heheheh.... jadi tanpa membuang masa aku rasa eloklah aku terangkan sedikit demi sedikit disini utk sama2 kita mengetahui tentang jubin... [panjang citer nih, sila ambil note yer, heheh] jubin atau 'tiles' ade dlm pelbagai rupa dan bentuk... ade segiempat sama, segiempat tepat, bu…

modern primitive

contoh rumah yg menggunakan 'interlocking brick system'...errrr mahu? sila hubungi saya :)





































sesuatu yang menarik saya baca hari ini...'modern primitive' . . .boleh lihat some review dari exhibition disini http://www.pinkmemo.com/newyork/blog/modern-primitives-at-design-miami/
seakan trend diwaktu ini bila kebanyakkan kediaman mewah direka menggunakan 'raw material' dinding tanpa dicat, tanpa diplaster, hingga rekabentuk perabut juga menjadi sangat raw tp masih terdapat sentuhan mewah dan artistik. namun ia masih bergantung kepada kepakaran pereka dan kehendak pelanggan yang mahukan kelainan dan cost effective.
beberapa tahun kebelakangan ini juga di Malaysia penggunaan 'interlocking brick system' menjadi sesuatu yg diminati terutama dirumah-rumah di pantai timur, mungkin kerana mesin mencetak bata tersedut datangnya dari negara jiran, penggunaan yg sgt efisien hingga boleh menjimatkan 15 ke 20% dari kos kebiasaan kerana kurangnya penggunaan acuan konkrit, t…

loghat utara...hehehe

Indahnya bahasa utara - [asyik salam pantai timur jerk :) ]

lama tak dgr bonda cakap utara (penang)... hehehe yerla bonda dh takde dialam ini...
tp cerita dibawah nie ade juga yg ku tak faham hehehe sib baik ade translation :)

[cerita dari utara]...

Pak mat dah cemuih dok meghonot bawah beranda. Malam kemaghin pak mat nampak sekoq budak ghenjong ghagaih pagaq mai dok balaih buah ceghemai pak mat hat maneh melecaih.

“Malam ni mekalu mai aku tengalong. Masuk kot leghoh ni lembeq aku ghimbok” kata pak mat sambey dok gabuih seluaq.
Dok sat pak mat pun nampak kawaq tu meloghoih mai kut bawah pagaq. Pak mat tunggu sat, sambey dok ghunaih ghupin kudhey
Mekala kawaq tu tengah ghalit dok polok mentedaghah buah ceghemai, pak mat peghembang teghebey betoi-betoi kat betih keghin.

Kelepuih, pak mat teghebey.
“senighih pulak! pelaq sungguh” kata pak mat peghongoih.

Kawaq tu teghuih ghodong keluaq. Habih ghabit baju. Dia ghandok ayaq acaq abih belemoih.

Pak mat pedo teghebey betoi kat tengah belakang.

Pelepiap…