Thursday, January 11, 2007

Al-Fatihah...

dear my blog...

lama sungguh tak tulis, sibuk dengan kerja-kerja luar dan dalam, termasuk urusan-urusan yg perlu diselesaikan.
pada 21 januari 2007 (pembetulan 7 january) jam 10.30 pagi kakak ipar ku telah meninggal dunia akibat kanser rahim, setelah mengharungi penyakit itu sekian lama dan tabah menghadapinya, akhirnya Allah lebih menyayangi dia dengan meninggalkan 3 org anak, al- fatihah.

aku agak sebak bila hendak balik semula ke KL selepas urusan pengebumian dan segalanyer selesai, bilamana anak-anak buah salam cium tangan dan peluk aku, sambil berkata "pak andak jgn lupakan kami yer".... ermm
manakan tidak mereka akan tinggal dengan ayah tiri, dimana abg aku juga telah meninggalkan alam ini lebih kurang 10 tahun dahulu, kini tinggallah anak-anak buah aku yg akan menghadapi SPM dan PMR tahun ini, moga mereka tabah mengharungi dugaan hidup ini, sebagai anak yatim piatu aku hanya mampu berpesan supaya jgn jadikan alasan ibu bapa tiada sebagai alasan utk tidak berjaya, pokok pangkalnya diri sendiri, walaubagaimanapun pakcik-pakcik dan makcik-makcik kamu akan tetap menyokong dalam apa jua segi, kerana ia telah menjadi tanggungjawab kami, mujur bapa tiri yg mereka panggil abah itu baik orangnya, Alhamdulillah, moga mereka tidak dipersiakan.

JPA on progress, setelah puas hentak kontraktor dgn pukulan-pukulan bahasa yg indah-indah heheheh, br kerja nmpk laju skit, walaupun ade beberapa finishing yg aku sendiri tak puas hati, macam kerja budak sekolah teknik, budak sekolah teknik buat pun cantik.
aku sedar ada beberapa perkara (mungkin ini yg terjadi kat aku) yg boleh dispesifikkan,
bila selalu org kate kontraktor cina buat kerja bagus.... ermm bagi aku bukan semua kerja bagus,
jika kerja melibatkan perabot, kayu, ukiran, org melayu, acheh, indon (bukan semua) lebih baik pertukangannya, jika melibatkan kerja2 kasar, kebanyakkan kontraktor mampu buat, tp org cina lebih teliti dan cepat siap, jika melibatkan ukiran batu, jubin, marmar, kebanyakkan org cina mampu buat dengan sangat baik (mungkin mereka terkenal dengan ukiran tembikar dan seramik)....aku rasa kontraktor pun kena berjiwa seni jugak kalau nk buat kerja-kerja yg cantik nie, sbb kenyakkan nk cepat siap dan nk kejar kerja-kerja lain pula, untung nk besar hahahahah biasa la tu kan.
bagi aku kontraktor melayu juga berkemampuan cuma mereka perlu lebih byk pengalaman berbanding cina yg telah lama berada dlm bidang ini.
kontraktor melayu kena bekerjasama jgn tamak nk bolot semua kerja, seperti kontraktor cina, jika kerja hanya memasang perabut sahaja dah ade 2-3 subcon yg buat kerja, dari membuat perabut org lain, memasang org lain, jika ada melibatkan kaca dan cermin juga org lain, finishing filling wood dan selek juga org lain, sampai siap. mereka berkongsi dan semua org sentiasa ada kerja, org melayu hehehe kalau boleh semua depa nk buat :).


p/s: sy sgt yakin org melayu juga mempunyai hasil kerja yg baik, cuma depa kena sabar skit.

p/s: maaf diatas ralat tarikh itu dan thank you atas keperihatinan anda semua, hehehe saje test tgk perasan ke tak hahahahah... toche toche.

6 comments:

Anonymous said...

ATTENTIONNNNNNN!!!!!!

blog ditulis pada 11januari, 2007...tapi kakak ipar meninggal 21januari, 2007...tul ker tu????????

pokus TUN pokus....

nanies said...

tun takziah dari aku...

izariza said...

Tun,
pertama kali menjenguk blog anda .. saya terbaca berita pemergian itu.. takziah daripada saya.

Hidup ini bukan kekal. Kelak masa kita kembali jua..

~elly~ said...

kompius too! 21 januari 2007?????????????

m i n e r a l . . . said...

to ixora & elly...
saje je test kepekaan anda semua (cover line nie, malu)
hehehe terima kasih, tarikh sebenar 7 january 2007 :)

to izariza n nanies...
thank you very much, mmg tiada benda yg kekal... memori sahaja pengantinya...tq.

~ GAB ~ said...

Takziah atas pemergian itu TUN. Setiap kali terdengar berita kematian, GAB rasa diri teramat kerdil sekali....