Monday, October 16, 2006

siput dan burung

saya suka cerita ini, ia banyak membantu saya erti bersabar, dan berusaha untuk mencapai matlamat yg saya mahukan... sebernanya post nie dh saya publish pada 0ct 2004, saya publish semula untuk tatapan rakan-rakan dan saling mengingati mengenai pelbagai perkara yg sedang kita hadapi sekrang....
caiyokkk caiyokkk...

26 oct 2004,… teruja lagi hari nie dgn sesuatu yg berada didepan mata….berbuka dgn kawan di KL sentral….lepas tu gi ronda-ronda kat midvalley sajer usha baju2 raya….penat aku berjalan semalam dekat 3 jam setengah…macam2 org ade. Tapi bukan itu yg aku nak cerita…Cuma teringat sesuatu yg aku pernah baca dlm Indonesia komik….cerita tentang siput n burung ….ermmmm .. dalam keadaan siput yg bergerak perlahan memanjat pohon pokok yg baru sahaja mengalami musim gugur….sang burung pula terbang megah dari satu pokok ke pokok yg lain…..bila sang burung sedar ade siput yg sdg panjat pokok yg takde daun tu dia pon dgn nada perli menegur siput tu…”nak gi mana tu kat atas takde daun, ko tu dah la jalan slow cam siput” [hahahah ayat nie aku reka sendiri]…siput terasa hati, siput pun cakap…

”ermmm aku nak makan pucuk daun yg muda2 dan berkhasiat utk ubati sakit dalaman aku nie”… burung pun hairan mana ade daun kat atas pokok gila kot siput nie [dalam hati burung tu la, dia cakap cam tu]. Tapi si siput tak putus asa…dia ade matlamat…walaupon mmg slow dia jalan gak dah nak berbulan dia jalan dgn sabar utk mencapai objektifnya, sang burung pula hanya mentertawakan si siput sambil2 offer nak terbangkan siput ketempat lain… cam biasa siput merendah diri dan dia yakin dgn hasil yg dia akan dapat.. Lepas selesai musim gugur…daun2 baru mula tumbuh…waktu tu si siput dah tiba di puncak pokok dan sedang menjamu selera dgn daun2 muda yg boleh mengubati dirinya dan mengenyangkan serta puas dapat hasil yg sgt lumayan…berkat kesabaran, matlamat…dan yg seumpamanya….si siput berjaya dan bole menikmati pelbagai daun diatas pokok itu hingga habis musim. Baru sang burung sedar bahawa setiap perkara ade proses yg perlu dilalui…sama ada susah, senang dan dugaan yg ditempuhi….serta perlu ade matlamat….sedangkan siput2 lain yg baru mula memanjat bila tiba musim berbunga hanya dapat hasil apabila musim itu hamper berlalu.

Lebih kurang camtu la cerita tu….aku ingat citer nie sampai bila2….dan biasa aku ceritakan cerita nie pada anak2 buah dan junior2 waktu aku study dulu…bukan apa…student architecture kekadang susah nak dapat sesuatu konsep…so perlukan cerita yg bole mengukuhkan konsep dan mereleasekan jiwa yg selalu tertekan. Jadi rasanyer aku sedang melalui proses tu semula…setelah proses pertama hancurrr…takpe teruskan usaha…setiap perkara ade proses kan… ermmmm.

--aku dan sesuatu --

2 comments:

ariffinm said...

:)
was here.

idham

~ GAB ~ said...

Nice message behind it.

Setelah baca ni GAB rasa nak jadi siput lak. Selama ini GAB nak jadi burung sebab GAB sayangkan burung GAB sendiri. heh

Anyway, the animal that I wish to is actually crocodile...