Wednesday, July 16, 2008

ruang kanak-kanak



minggu ade ade terbaca satu ruangan pasal ruang kanak-kanak ditulis oleh dean...dlm impiana kalau tak silap...
dean menceritakan perihal ruang kanak2 dlm rumah, mengadakan satu bilik utk kanak2 bermain utk mengelakkan kejadian seperti kanak2 hilang dan lebih terkawal.... ada benarnya kata2 dean tu... tp bg sesetengah org mgkin tidak mampu atau ruang dlm rumah yg terhad jika dijadikan sesuatu ruang itu khas utk kanak2....
sy rs...penggunan perabut yg lebih fleksibel beserta jenis permainan yg tidak memudaratkan kanak-kanak juga perlu... akan tetapi jika kita hanya ade seorg atau dua anak... sy yakin kanak2 akan rs bosan setiap hari bermain dgn org yg sama dan permainan yg sama, jika dijemput kawan2 lepak sma, lama2 rumah pun jd cam tadika....
peranan ibu-bapa setempat dan semangat kejiranan yg lebih penting dlm mengatasi dan mengelakkan kanak2 hilang.
jika sesuatu komuniti mewujudkan ruang beserta penjagaan utk kanak2 bermain dan belajar pasti dpt menjimatkan belanja menghantar ke taska dan tadika...maksud sy disini kanak2 yg br hbs lepas sekolah dan tiada penjagaan dirumah, jika ibu bapa sibuk bekerja...
sy tertarik seperti komuniti di sebuah estet ladang getah, mereka mewujudkan satu tempat khas separa terbuka utk kanak2 bermain dan dipantau oleh penjaga khas disitu....
utk mengehadkan kanak2 hanya bermain dirumah mungkin bole merencatkan perkembangan sosiologi mereka dan psikomotor mereka, jadi adalah lebih baik jika sesuatu komuniti bergabung tenaga mencipta ruang2 yg lebih selamat dr tempat permainan terbuka yg boleh mengancam.
dan untuk pengetahuan anda, peralatan tmn permainan dimana kanak2 kita bermain, sepatutnya mempunyai insurance jika berlaku kejadian tidak diingini, seperti kerosakan yg disebabkan kegagalan pengilang, bukan semua penyediaan peralatan permainan kanak2 di insurancekan oleh pihak berkuasa atau pembekal, jadi periksa la yer...
oops satu lagi, walau sesibuk mana pun ade luangkanlah masa berkualiti utk anak-anak....
errr apa kata anda??
p/s: sdg update link and fokus genre blog jejejeeje

35 comments:

SI KIDAL said...

walau sesibuk mana pun anda, luangkanlah masa berkualiti utk anak-anak....

Setuju tun, walau sesibuk mana pun sy, sy sentiasa luangkan masa berkualiti bersama anak2 mata dan anak tekak sy...lalalaalalala

fealize_eleanoer said...

bestnye entry kali nih...mmg sesuai utk parents muda2 mcm sy n hubby nih...

sy kalo blk bekerja..mmg cari masa utk bersama anak...walaupon dpt sejam atau setgh jam sblm tido..sy akan pastikan tempoh itu sgt berkualiti..sblm die bummm..tido..ZzZzzzZZZzzz!! kol 8 lebih 9 lebih anak sy da tido!huhuhu!

anyway..gmbr deco bilik utk kanak2 tu cantik la..hhmmm...leh jadi idea ni utk hias bilik safiya sy ;)

rena said...

alahai comelnya katil..

kan nanti ada plak budak ni x nk mandi.. bngun2 jer terus main..

bunga rampai said...

Mengadakan ruang khas untuk kanak-kanak tidak penting. Yang penting ialah kemahiran dan kebijaksanaan ibu bapa menjadikan setiap ruang dalam rumah itu mesra kanak-kanak.

Juga, semangat kejiranan perlu dikenalkan kepada kanak-kanak agar mereka memahami erti sebenar hidup berjiran.

Jom minum nescafe [sambil hulur satu mug] ...

Salam :)

Anonymous said...

terujanya aku nak buat ruang camtuh untuk anak kesayanganku..
(nak seribu daya...)suboh

nanies said...

luangkan masa utuk anak2..phewww for me ..anak2 lom ada lagi..so kena belajar dari sekarang lah ek..

jk said...

mehh.. mehhh anak -anak muda.. nide sedia luangkan masa untuk mu...

Pegawai Khalwat said...

aku rasa kalau aku buat ruang untuk anak-anak pun tak guna.

Sebab depa ni nanti nak ajak aku main sama jugak. kang tak muat pulak ruang tu.

selalunya ruang tamulah jadi mangsa.

mungkin budaya kita memang tak macam tu.

elok juga kalau main kat luar, kenal dunia. jangan sampai lembu dikatanya betina, kerbau dikatanya jantan.

$h@$h@ said...

eehhh.....tanteknyerrr!!!

butaseni said...

ada lagi satu idea.beli PS2,kompem budak budak tak keluar bilik hehe

Mak Su said...

maksu pun suka nak bilik cam tu, colourful, lively

m i n e r a l . . . said...

si kidal... hehehe cucuk mata kang

fealize... insyAllah jika ade masa sy letk lg pic byk2 erkk :)

rena.. heheh cam rena erkk

bunga rampai... yeahh ruang mesra kanak-kanak..penting tu... sedap nescafe....:)

suboh.. hehehe

nanies.... errr nak anak erk?

jk.. hehehe

pegawai khalwat...
hehehehe btl tu...jgn sampai laki n perempuan pon dh takkenal kekekeke

shasha... errr tantek.. bukan melucah kan jejejeej

butaseni... perhhh br terpikir nk beli portable ps nih kekeke

maksu... jom maksu meriah kan dunia kita dgn color :)

blackpurple @ jowopinter said...

Beruntung kanak-kanak zaman sekarang. Kanak-kanak dulu-dulu mana ada bilik sendiri....

Betul. Kalau terkurung di rumah saja, terbantut kreativiti minda kanak-kanak.

gayour said...

dulu masa mula-mula kemaruk lukis kartun, gua bleh tak kuar bilik dan rumah behari-hari. giler sungguh kalo dikenang!
mungkin pasal dinding bilik gua penuh dengan poster band metal. heh!

$h@$h@ said...

hehehe...bila nak update nih???

m i n e r a l . . . said...

jowopinter..
betul...kanak2 jg ade sosial xtvtnya

gayour...
welcome bro..lu lain la passion tahap langit ke 7 heheheh

shasha...
errr skrg sy update jejeje

artsoul said...

sibuk mcm mane pun,perlu cari masa untuk luangkan bersama anak2...takut nnti bile blk keja ank2 panggil,"hi untie...br blk keja?"..hihihi

Dea said...

Hahah tun...ko pepaham jer laa budak 2 org tuh..skung satu umah dijadikan tempat permainan dia. Tak sah kalo berjalan tak terpijak barang-barang permainan.

p/s: tunggu bulat mengamukk...habis semer mainan kena simpan dalam kotak. Tuh laa sapa suruh sepah-sepahh....:D

Anonymous said...

ehmmm....pentingnya untuk perkembangan mental kanak-kanak...
setuju ngan sumer...

frens

Bunga Rampai said...

Jom, layan minum [sambil menghulur nescafe tarik panas ... order kat kedai mamak]

Tak da cerita baru ke?

Salam :)

m i n e r a l . . . said...

artsoul...
hehehe hi auntie tlg masak lapa la jejejej

anoy..
yeah frennss u r right :)

bungarampai...
ermmm segarnya bau aroma :)
errr skrg tulis jejeejje

Anonymous said...

ehmm...bila nak update....
bz ke tun....

frens

m i n e r a l . . . said...

im blurrr.... try harder :)

zalisa_maz said...

menarik juga idea ni. tapi anak lelaki tak sesuai. depa mana suka berkurung dalam bilik macam budak perempuan

Izariza said...

Idea menarik dan harus menjadi praktikal untuk kita semua :)

p/s: teringin nak gi MAHA tapi hubby tak kasi :D

tegezoot said...

Kena la luang masa, amanah Allah.

salam.

fealize_eleanoer said...

aiyakkkk...

bila mau update nih... :D

m i n e r a l . . . said...

zalisa...
err...kena kasi xtvt tu :)

izariza...
takpe 2 thn lagi ade lg :)

tegezot..
yeahhhh

fealize...
errrr im still blurrr huahuahuahua

Bunga Rampai said...

Aikk, masih citer lama?

Salam :)

Purpleheart said...

Salam, cantik kaler..

Pegawai Khalwat said...

Oit,

lelabah!

Izariza said...

Tun,
Kamu sibuk ye .. entry dah bersawang nih ..

Kamu ditag!

viruspadu said...

Selamat Hari Raya Aidilfitri Maaf Zahir dan Batin

Dari vp, laloque dan An-Nisa

Bunga Rampai said...

Adeii, lama tak update ni!
Moga tuan blog baik-baik saja.

Selamat Hari Raya, maaf zahir dan batin.

Salam Aidilfitri :)

fazz said...

huhu tempat bebudak...bilala aku nak kawen ni...