Skip to main content

low cost house . . .



color option 1















color option 2













color option 3













color option 4

dear bloggers...
ilustrasi diatas menunjukkan warna-warna yg dipilih oleh adik angkt sy, ilustrasi itu juga dibuat oleh dia sndri... cantikkan.. hehhe mmg cantik, syukur muda2 lg dh beli rumah walaupun rumah kos rendah, ermm tujuan sy ciplak gmbar ni buh kat blog sbb nk tunjuk perbezaan warna dlm ruang yg terhad.
bagaimana sesuatu warna itu bole mempengaruhi ruang, dan effect yg terhasil apabila bertembung dgn cahaya semula jadi, walaubagaimana pun, ini hanya ilustrasi, pelaksanaan lebih penting, jadi gambaran awal membantu kita memilih warna yg sesuai kan?
walaupun tak byk yg bole dilakukan dlm ruang terhad ini, ilusi akan menjadikan ruang ini nampak besar, segar dan melegakan hati penghuninya, ianyer terpulang pada jenis warna, bahan kemasan dan bahan ilusi, contoh : penggunaan cermin disudut yg sesuai mampu menyerlahkan ruang tersebut, aksesori yg tidak berlebihan juga membantu menjadikan ruang itu lebih praktikal.
jika diperhatikan dgn teliti warna sofa dan kemasan lantai itu bole disesuaikan dgn warna dinding dan langsir, walaupun ditukar warna, ermm tanpa berbelanja besar membeli perabut baru, anda bole mndapat ruang yg br dgn hanya menukar kemasan shj, jimat kan?
walaubagaimanapun terpulang kepada minat masing-masing... errr sy suka gmbar ke-4, bagaimana dgn anda?

Comments

Anonymous said…
santeknyer..cute walaupun ruang kecik.
suka gmbar no3. warner feveret maa..
Bunga Rampai said…
Terima kasih info ini yang sangat berfaedah. Saya suka no.4 - memandangnya pun dah terasa damai, senang dan tenang. Wah, kita punya citarasa yang sama!

[sambil menghulur segelas jus mangga ...] jejjejeje....

Salam :)
Redbloodsnow said…
cantikkkk aaaaaa interior design neh abg syukkk

wana papel ngan wana biru greenish tuh lawa aaaa
perhatian jgn clik name tyogal tu...
ade VIRUSSSS... aiyakkkk

anaiz...
suka erkk good good

bungarampai...
ermm enak-enak.....jejeje

princess...
errr lawa erkk.. on site lom tentu tuh hehehehe...
Mak Su said…
4 tu cantik, tp utk lebih ganazzz, 3 lagi menarik, kot. kalau rumah kureng pencahayaan semulajadi camno? kena pakai kaler pastel-pastel ker?
Pegawai Khalwat said…
ooooo

lawa! lawa!
Anonymous said…
Muahss ko tunnn...amacam si kecik...??
AinNur Haris said…
en.mineral dijemput ke blog baru SAYA..tp bagi alamat email dulu ehh..

bintanghati220@gmail.com

TQ
Anonymous said…
rumah dia lebih kurang cam umah aku ler
aku baru jer beli apartment tingkat 27..hehehe
bulan 5 ni duduk dah..
leh mintak tolong ko design interior rumah aku..hehehe
...suboh
maksu..
kalau kurang cahaya, maknanyer kurang pengudaraan juga... kebiasaan 1/3 bukaan tingkap dr dinding di perlukan, atau jika ade apa yg digelar 'telaga udara' juga bole diguna...errr pendek kate ade pelbagai kaedah utk atasi cahaya dan udara nie.

pegawai khalwat..
toche toche

dea...
muahhhhhhhhhhh sampai lemas...
kekekek lama tak nmpk ko...
si kecil ok... congrat 4 u too.

cahaya mata...
aik sudah tukar erk dr bintang hati... tq.

subuh...
my prensssssssssssss
lama tk jumpa ko... nnti gi penang leh cari ko...sudah beli rumah erk bagus2...utk kengkawan tarak hal la.
@xiM said…
jika sudut ruang dan pencahayaan yang di titik beratkan,pilihan ke empat itu amat sempurna sekali dengan rauangan yang ada...warna warna lain memang cantik,tapi tiada keseimbangan ruang dan pencahayaan...jika anda lebih berani,praktikkan warna no.2...lebih garang dan sesuai jika pencahayaan dalam rumah baik.\

nice house u've got here.

tq.
axim...
terima kasih komen axim....
benar seperti ditulis :)
pls do come again...

Popular posts from this blog

loghat utara...hehehe

Indahnya bahasa utara - [asyik salam pantai timur jerk :) ] lama tak dgr bonda cakap utara (penang)... hehehe yerla bonda dh takde dialam ini... tp cerita dibawah nie ade juga yg ku tak faham hehehe sib baik ade translation :) [cerita dari utara]... Pak mat dah cemuih dok meghonot bawah beranda. Malam kemaghin pak mat nampak sekoq budak ghenjong ghagaih pagaq mai dok balaih buah ceghemai pak mat hat maneh melecaih. “Malam ni mekalu mai aku tengalong. Masuk kot leghoh ni lembeq aku ghimbok” kata pak mat sambey dok gabuih seluaq. Dok sat pak mat pun nampak kawaq tu meloghoih mai kut bawah pagaq. Pak mat tunggu sat, sambey dok ghunaih ghupin kudhey Mekala kawaq tu tengah ghalit dok polok mentedaghah buah ceghemai, pak mat peghembang teghebey betoi-betoi kat betih keghin. Kelepuih, pak mat teghebey. “senighih pulak! pelaq sungguh” kata pak mat peghongoih. Kawaq tu teghuih ghodong keluaq. Habih ghabit baju. Dia ghandok ayaq acaq abih belemoih. Pak mat pedo teghebey betoi kat tengah belakan

jubin...

salam blogger's... [sambil lap hingus] beberapa hari lalu ade seorg kawan tanya tentang jubin... errr terpinga-pinga aku cuba memahami apa yg dia ingin sampaikan...memacam yg ditanyanya... bila dia kate "aku nk jubin yg besar tp murah kat mana ade jual" aku lagi bertambah keliru, aku yg sedang blurr nie pun tanya, ko nk jubin utk apa? jubin jenis apa ko nak? kawanku jawab dengan selamba "aku nk letak kat 'car porch' alaaa yg kaler merah2 tu cam batu bata tuuu, (sambil memuncungkan mulut), bila aku tanya lagi, yerla tp jenis apa ko nak? member aku pulak yg blurrr... errr jubin ade berapa jenis? aku pun senyum sambil rasa nk grip jer leher dia dibawah ketiak aku yg sentiasa wangi nih heheheh.... jadi tanpa membuang masa aku rasa eloklah aku terangkan sedikit demi sedikit disini utk sama2 kita mengetahui tentang jubin... [panjang citer nih, sila ambil note yer, heheh] jubin atau 'tiles' ade dlm pelbagai rupa dan bentuk... ade segiempat sama, segiempat te

sistem pendidikan ?

ilustrasi by sapot poleng.... friends from pnng. [computer generated] last week dtg budak UPM mintak kerjacourse industrial design... bersungguh2 dia ckp dia pandai guna software 3d dan pandai sketch...bila tgk hasil kerja ok... walaupun dia dtg dgn berselipar, t-shirt dan cap... aku masih tak kisah...sbb office nie fleksible... tp bila aku suruh dia dtg kali kedua, dia masih seperti itu... trus aku ingatkan dia yg dia jumpa aku ok la, [sbb 1st time tak formal] nnti jumpa big bos jgn mcm nie, nnti nk mintak kerja kt tempat lain, proper la skt kan... be prepared, ko tu student U, bukan bdk diploma biasa.... kali ke 3 dia dtg smart.. bgs aku puas hati, bos pon ok... dan diterima kerja.... tup tup... lepas sehari kerja dia ckp dpt jadi 'RA' research assistance dan november dpt sambung master... maybe ade discussion dgn lecturer bila dipanggil... aku masih tak kisah... aku ckp office nie fleksible, tp kasi la time table ko discussion supaya takde la duedate kerja t