Skip to main content

color trend 2008 - 2013

8 march telah dijalankan satu proses yg agak panjang sehari suntuk untuk menunggu warna-warna yg akan menjadi kegemaran seluruh malaysia antara warna-warna yg terlibat biru tua, biru muda ade skit merah, merah, hijau dan putih, ermm agak pening jugak nk pilih warna yg sesuai...

teringat satu soalan sewaktu seminar warna beberapa bulan lepas... "kenapa warna biru susah hendak disesuaikan diruang makan?"
so dgn mudahnyer patricia dr color marketing USA cakap [wa translate bahse melayu],
jawapannya " kerana tiada makanan berwarna biru"

ermm nmpknyer color utk 2008-2013 kenalah sesuai dgn permintaan dan fungsi ruang2 yg hendak diisi dan ditampung....
sebahagian besar memilih biru tua [tua sgt dh kot] sebilangan memilih merah [harap tak jd cm singapore] sebilangan hijau [seperti yg diduga] dan warna baru muncul dgn gah tiba2 biru muda [mungkin ank muda suka warna ini]

jadi dptlah disimpulkan bahawa warna biru tua tak semestinya menjadi pilihan semata2, kerana manusia juga suka warna2 lain... errr utk ruang mkn, warna hijau amat sesuai, ermm merah juga sesuai, tp tgk jugalah jenis menunya :)

walauapa pun harap yg diatas seperti di perak yg byk memilih warna merah, takkan menjadikan warna biru muda itu sebagai boneka semata2, dan org pulau yg suka warna merah walaupun ade yg suka biru tua, nmpknyer anda terpaksa suka merah dan tunggulah hasilnya :), di utara pula syabas utk hijau putih yg bersungguh2 utk jadikan warna mereka satu kibaran yg megah.
masyarakat yg tinggal dipertengahan semenanjung dh pilih biru muda, arus kebandaran yg sgt hebat hingga biru tua terpaksa beri muka kepada biru muda....

walau apapun aku masih suka warna-warna tanah, semoga tanah yg dicintai ini dijaga dibajai dgn baik tanpa mengabaikan tuan tanah asal, jgn sampai d perkotak-katikkan, sekali sekala perlu juga tempelak utk mengingatkan yg dh terlalu lama jd warna kegemaran :)

p/s: syukur perlembagaan perak menyatakan hanya org islam ber mazhab shafie sahaja bole menjadi MB, [harap bukan boneka]

Comments

Mak Su said…
memangkah sambil garu dahi
anaiz said…
pilihan kaler ku adalah hijau & biru muda sebab warnanyer adalah warna yang ceria :)
jaketbiru said…
harap biru tua yang kaya tak buat-buat lupa tentang elaun peminat dan pencinta warna hijau dan biru muda seperti meraka lupa pada warna merah.. dah tak sewarna buat apa nak bagi.. hehehehehe..
Anonymous said…
citarasa kita nyata berbeza-beza...

dh jd mcm warna pelangi, mcm2 adaaaaaaaa....

aruzi
maksu..
heheh jgn urut2 janggut arrr heeheh

anaiz..
mmg jadi pilihan anak2 muda erk kaler tu :)

jaketbiru...
hijau tua ade byk elaun erk hehehe

aruzi..
itulah pilihan namanyer :)
haaiiippp!!!
isu politik ghupernyer
ingatkan nak cat bilik makan tadik
...ekekekekeke...
oh warna-warna
bagai bicara
pengisi hati sanubari..

kata sheila majid

warna-warna cintaku
kian pudar bersama
malam yang gelap gelita

kata M. Nasir
butaseni said…
warna unggu adalah color forcast untuk summer 2008 (fashion)
bunga rampai said…
Salam,

jejejejjee ... luahkan yang ini dulu sebab lama tak bertandang ke sini :-)) Moga Mineral sihat walafiat dan riang [nah, segelas jus mangga]

Saya masih suka warna blog saya;-)

Btw, tulisan ini sangat menarik! Saya suka.
errmm...

kaler erkkk...

hmmmmm..... :-w

jap ye..

nk pk dulu psl kaler2 nih...

kaler magik ok x?
viruspadu said…
xde yg pilih kaler pink ke
redbloodsnow..
heheh jom cat bilik redbloodsnow...

artisticklytouch...
warna umpama titian dlm kehidupan kau berwarna
aku berwarna...heheh ubah lagu senyum :)

butaseni...
yeahhhh u r right bro...
errr suka purple tak?

bunga rampai...
ermm enak sungguh jus mangga nie :)
jejejeje

fealize eleanor..
kaler pensel pon bole :)

viruspadu...
errr pink dh gabung dgn biru tua hehehehhe

Popular posts from this blog

jubin...

salam blogger's... [sambil lap hingus] beberapa hari lalu ade seorg kawan tanya tentang jubin... errr terpinga-pinga aku cuba memahami apa yg dia ingin sampaikan...memacam yg ditanyanya... bila dia kate "aku nk jubin yg besar tp murah kat mana ade jual" aku lagi bertambah keliru, aku yg sedang blurr nie pun tanya, ko nk jubin utk apa? jubin jenis apa ko nak? kawanku jawab dengan selamba "aku nk letak kat 'car porch' alaaa yg kaler merah2 tu cam batu bata tuuu, (sambil memuncungkan mulut), bila aku tanya lagi, yerla tp jenis apa ko nak? member aku pulak yg blurrr... errr jubin ade berapa jenis? aku pun senyum sambil rasa nk grip jer leher dia dibawah ketiak aku yg sentiasa wangi nih heheheh.... jadi tanpa membuang masa aku rasa eloklah aku terangkan sedikit demi sedikit disini utk sama2 kita mengetahui tentang jubin... [panjang citer nih, sila ambil note yer, heheh] jubin atau 'tiles' ade dlm pelbagai rupa dan bentuk... ade segiempat sama, segiempat tepat, bu…

modern primitive

contoh rumah yg menggunakan 'interlocking brick system'...errrr mahu? sila hubungi saya :)





































sesuatu yang menarik saya baca hari ini...'modern primitive' . . .boleh lihat some review dari exhibition disini http://www.pinkmemo.com/newyork/blog/modern-primitives-at-design-miami/
seakan trend diwaktu ini bila kebanyakkan kediaman mewah direka menggunakan 'raw material' dinding tanpa dicat, tanpa diplaster, hingga rekabentuk perabut juga menjadi sangat raw tp masih terdapat sentuhan mewah dan artistik. namun ia masih bergantung kepada kepakaran pereka dan kehendak pelanggan yang mahukan kelainan dan cost effective.
beberapa tahun kebelakangan ini juga di Malaysia penggunaan 'interlocking brick system' menjadi sesuatu yg diminati terutama dirumah-rumah di pantai timur, mungkin kerana mesin mencetak bata tersedut datangnya dari negara jiran, penggunaan yg sgt efisien hingga boleh menjimatkan 15 ke 20% dari kos kebiasaan kerana kurangnya penggunaan acuan konkrit, t…

loghat utara...hehehe

Indahnya bahasa utara - [asyik salam pantai timur jerk :) ]

lama tak dgr bonda cakap utara (penang)... hehehe yerla bonda dh takde dialam ini...
tp cerita dibawah nie ade juga yg ku tak faham hehehe sib baik ade translation :)

[cerita dari utara]...

Pak mat dah cemuih dok meghonot bawah beranda. Malam kemaghin pak mat nampak sekoq budak ghenjong ghagaih pagaq mai dok balaih buah ceghemai pak mat hat maneh melecaih.

“Malam ni mekalu mai aku tengalong. Masuk kot leghoh ni lembeq aku ghimbok” kata pak mat sambey dok gabuih seluaq.
Dok sat pak mat pun nampak kawaq tu meloghoih mai kut bawah pagaq. Pak mat tunggu sat, sambey dok ghunaih ghupin kudhey
Mekala kawaq tu tengah ghalit dok polok mentedaghah buah ceghemai, pak mat peghembang teghebey betoi-betoi kat betih keghin.

Kelepuih, pak mat teghebey.
“senighih pulak! pelaq sungguh” kata pak mat peghongoih.

Kawaq tu teghuih ghodong keluaq. Habih ghabit baju. Dia ghandok ayaq acaq abih belemoih.

Pak mat pedo teghebey betoi kat tengah belakang.

Pelepiap…