Skip to main content

Selamat Hari Ibu...

10 tip menyambut hari ibu.

1. sedekah Al-fatihah sebyk mungkin.
2. beri ibu rehat dan lakukan segalanya utk ibu, kalau mampu belikan tiket gi umrah beserta belanjanya sekali.
3. ucapkan hari ibu pada ibu, dgn menyatakan betapa bertuahnya kita ada ibu sepertinya, walau dimana pun ibu kita berada, sampaikanlah mesej tersebut wlupun melalui org tgh.
4. bersedekahlah pada org-org tua
5. hormatilah mereka yg lebih tua
6. ucapkanlah kata-kata yg manis dan sedap di dengar, kadang kala ibu tak mngharapkan wang ringgit dari anak utk membahagiakan mereka, cukup sekadar menghormati dan menyayangi mereka seadanya.
7. mintalah ampun [bukan tunggu hari raya jer tau] kalau boleh buatlah setiap hari sebelum tido atau sewaktu bgn pagi, moga hidup lebih ceria dan rasa lapang dihati.
8. adakanlah kenduri kesyukuran, tahlil, dan seumpamanyer
9. cium ibu anda, bukan tgn jer, sila peluk sekali dengan penuh manja.
10. sentiasa bermanis muka bila berhadapan dgn ibu-bapa dan merendahkan suara.

walaupun sy tak berpeluang melakukan beberapa perkara diatas, tp tip no 1 sentiasa keluar dibibir, kadang kala bila kita resah ibulah tempat melepaskan segalanya, kekadang tak perlu bercerita ckuplah dgn melihat senyuman ibu, kita sudah rasa tenang.....
pernah satu ketika sy berada dlm keadaan jiwa yg bergelora...tiada siapa yg sy rasa boleh diluahkan, akhirnya ketanah lapang yg menempatkan jasad ibu itulah tempat aku tujui...walaupun tiada org... rasa aman dan damai jer bersama-sama nisan2 yg berdiri disekeliling disusuli dgn yasin disedekah seikhlas mungkin, moga roh umat terdahulu secara amnya dan roh ibu khususnya ditempatkan bersama-sama org-org yg beriman, aminnn.

Comments

bunga rampai said…
Salam,

Alhamdulillah. Terima kasih tip-tip itu.

Kasih sayang ibu usah dipertikaikan :)
Anonymous said…
Salam tun,

Bak kata omputih, d tots dat count...walau apapun yg dilakukan, 'dia' sentiasa di hati...

selamat hari ibu, tun..huhu

nota kaki : ari ahad ni x yah la nk rajin2kan diri kat opis, duk umah sambut hari ibu ngan umi qistina.......

aruZi
Izariza said…
tun,
sebagai seorang ibu, saya perluberterima kasih di atas ingatan sempena hari ibu :)

kasih ibu sepanjang hayat. tiada yang sehebat belaian bonda.. alhamdulillah saya masih ada bonda untuk mencurahkan kasih sayang. Entri tentang bonda memang sentiasa menyentuh hati ini.

p/s: jangan tinggal sawang lagi kat blog ye :D
bunga rampai..
yeah walau siapa pun ibu kita... jgn dipertikai statusnya.

aruzi..
hehehe mjur br lepas kerja2 yg besar, bole rilekss skit...ermmm
good idea, TQ

izariza..
selamat hari ibu,
ibu engkau ratu hatiku :)
er.r.r.r. akan sy cuba bersihkan seberapa kerap yg mmpu hehehe.
jaketbiru said…
hmmmmm...

ramai isteri yang bermusuh ngan mak mentua... naper ek?
naper ek ramai siteri tak mengizinkan suaminya balik kampung berjumpa ibunya??
ramai juga yang masam muka bila tahu suami memperuntukkan sejumlah wang untuk ibunya??..

sedangkan isteri itu adalah seorang ibu??.. mengapa isteri tidak memahami hati ibu suaminya.. tapi mahu anak lelaki mengingatinya...

masih mencari jawapan dari dahulu sehingga kini....
jaketbiru..
errrr rasanyer mereka x bermusuh kot, cuma kurang selesa dan kurang kesedaran diri yg mereka juga berkahwin dgn keluarga pihak lelaki, walau tak best pun famili sblah lelaki dimata mereka harap jgn la sampai menampakkan riak yg x seronok, hampa si suami nnti, jika lelaki bole ke rumah mertua isteri, mengapa tidak si isteri dan sebaliknya, mak bapa suami, mak bapa isteri juga, jika seorg anak syurga dibawah telapak kaki ibu, ermm si isteri dibawah telapak kaki suami kan?...

Popular posts from this blog

jubin...

salam blogger's... [sambil lap hingus] beberapa hari lalu ade seorg kawan tanya tentang jubin... errr terpinga-pinga aku cuba memahami apa yg dia ingin sampaikan...memacam yg ditanyanya... bila dia kate "aku nk jubin yg besar tp murah kat mana ade jual" aku lagi bertambah keliru, aku yg sedang blurr nie pun tanya, ko nk jubin utk apa? jubin jenis apa ko nak? kawanku jawab dengan selamba "aku nk letak kat 'car porch' alaaa yg kaler merah2 tu cam batu bata tuuu, (sambil memuncungkan mulut), bila aku tanya lagi, yerla tp jenis apa ko nak? member aku pulak yg blurrr... errr jubin ade berapa jenis? aku pun senyum sambil rasa nk grip jer leher dia dibawah ketiak aku yg sentiasa wangi nih heheheh.... jadi tanpa membuang masa aku rasa eloklah aku terangkan sedikit demi sedikit disini utk sama2 kita mengetahui tentang jubin... [panjang citer nih, sila ambil note yer, heheh] jubin atau 'tiles' ade dlm pelbagai rupa dan bentuk... ade segiempat sama, segiempat tepat, bu…

modern primitive

contoh rumah yg menggunakan 'interlocking brick system'...errrr mahu? sila hubungi saya :)





































sesuatu yang menarik saya baca hari ini...'modern primitive' . . .boleh lihat some review dari exhibition disini http://www.pinkmemo.com/newyork/blog/modern-primitives-at-design-miami/
seakan trend diwaktu ini bila kebanyakkan kediaman mewah direka menggunakan 'raw material' dinding tanpa dicat, tanpa diplaster, hingga rekabentuk perabut juga menjadi sangat raw tp masih terdapat sentuhan mewah dan artistik. namun ia masih bergantung kepada kepakaran pereka dan kehendak pelanggan yang mahukan kelainan dan cost effective.
beberapa tahun kebelakangan ini juga di Malaysia penggunaan 'interlocking brick system' menjadi sesuatu yg diminati terutama dirumah-rumah di pantai timur, mungkin kerana mesin mencetak bata tersedut datangnya dari negara jiran, penggunaan yg sgt efisien hingga boleh menjimatkan 15 ke 20% dari kos kebiasaan kerana kurangnya penggunaan acuan konkrit, t…

loghat utara...hehehe

Indahnya bahasa utara - [asyik salam pantai timur jerk :) ]

lama tak dgr bonda cakap utara (penang)... hehehe yerla bonda dh takde dialam ini...
tp cerita dibawah nie ade juga yg ku tak faham hehehe sib baik ade translation :)

[cerita dari utara]...

Pak mat dah cemuih dok meghonot bawah beranda. Malam kemaghin pak mat nampak sekoq budak ghenjong ghagaih pagaq mai dok balaih buah ceghemai pak mat hat maneh melecaih.

“Malam ni mekalu mai aku tengalong. Masuk kot leghoh ni lembeq aku ghimbok” kata pak mat sambey dok gabuih seluaq.
Dok sat pak mat pun nampak kawaq tu meloghoih mai kut bawah pagaq. Pak mat tunggu sat, sambey dok ghunaih ghupin kudhey
Mekala kawaq tu tengah ghalit dok polok mentedaghah buah ceghemai, pak mat peghembang teghebey betoi-betoi kat betih keghin.

Kelepuih, pak mat teghebey.
“senighih pulak! pelaq sungguh” kata pak mat peghongoih.

Kawaq tu teghuih ghodong keluaq. Habih ghabit baju. Dia ghandok ayaq acaq abih belemoih.

Pak mat pedo teghebey betoi kat tengah belakang.

Pelepiap…