Skip to main content

HARI YANG MENDUNG..[[[ AL-FATIHAH ]]]

18 oct . . .
selepas berbuka kami dikejutkan dgn beberapa panggilan dan sms dari saudara mara sebelah isteriku yg memberitahu caca zainal (pensyarah UPM) meninggal dunia...innalillahwainnailaihirojiunn...kami tak dpt ziarah pada malam tu kerana istri tak berapa sihat, kami ambil keputusan melawat selepas sahur nanti . . .

19 oct . . .
pukul 4:30 pagi aku bangun utk bersahur di kejutkan sekali lagi dgn sms dari kakak ku yg tak sempat aku baca...sms pertama pukul 3:30 pagi sms "abg masuk wad icu"... sms kedua pukul 4:30 pagi "abg dah tiada"... terkejut kerana aku baru sahaja berjumpa abg ipar ku Mansur b. Husin (Pesara Guru) itu dirumahnya pada minggu lepas...keadaannya sihat walupun baru lepas keluar wad kerana sakit jantung. Innalillahwainnailaihirojiunnn...

selepas menziarahi arwah caca zainal di kelana jaya...kami terus ke HUKM menziarahi abg iparku itu, dari sana kami terus ke segamat utk kebumikan arwah, hiba melihat keadaan sufian (10 thn) dan nurul hidayah (7 thn) melihat ayahandanya yg tercinta didalam liang lahad...walaupun masih kecil namum mereka sgt tabah...masih bole menyeka air mata dari bercucuran, moga mereka jadi insan yg mulia, aminn ... selepas berbuka kami pulang ke KL...
[[ terlalu byk perkara sedih nk diceritakan, biarlah ia diringkaskan ]]

20 oct . . .
waktu mula hendak memandu hantar istri kepejabat dalam pukul 8:00 pagi, radio pula mengumumkan ketiadaan arwah isteri perdana menteri yg telah meninggal dunia pada pagi itu....innalillahwainnailaihirojiunnn...

mendung sungguh minggu itu....walau apa-apa pun dugaan itu harus ditanggani dgn hati yg tabah...utk kakakku yg tercinta moga dpt harungi hari lebaran ini dgn hati yg tabah, byk perkara harus dilakukan...kita pernah hadapinya sekali..pasti kita bole hadapinya lagi...
untuk keluarga caca zainal dan keluarga perdana menteri moga hadapi ketentuanNya dgn redha... Al-Fatihah utk semua muslimin dan muslimat . . .

"Moga ada lagi ramadhan utk kita di tahun hadapan".

Comments

Popular posts from this blog

jubin...

salam blogger's... [sambil lap hingus] beberapa hari lalu ade seorg kawan tanya tentang jubin... errr terpinga-pinga aku cuba memahami apa yg dia ingin sampaikan...memacam yg ditanyanya... bila dia kate "aku nk jubin yg besar tp murah kat mana ade jual" aku lagi bertambah keliru, aku yg sedang blurr nie pun tanya, ko nk jubin utk apa? jubin jenis apa ko nak? kawanku jawab dengan selamba "aku nk letak kat 'car porch' alaaa yg kaler merah2 tu cam batu bata tuuu, (sambil memuncungkan mulut), bila aku tanya lagi, yerla tp jenis apa ko nak? member aku pulak yg blurrr... errr jubin ade berapa jenis? aku pun senyum sambil rasa nk grip jer leher dia dibawah ketiak aku yg sentiasa wangi nih heheheh.... jadi tanpa membuang masa aku rasa eloklah aku terangkan sedikit demi sedikit disini utk sama2 kita mengetahui tentang jubin... [panjang citer nih, sila ambil note yer, heheh] jubin atau 'tiles' ade dlm pelbagai rupa dan bentuk... ade segiempat sama, segiempat tepat, bu…

modern primitive

contoh rumah yg menggunakan 'interlocking brick system'...errrr mahu? sila hubungi saya :)





































sesuatu yang menarik saya baca hari ini...'modern primitive' . . .boleh lihat some review dari exhibition disini http://www.pinkmemo.com/newyork/blog/modern-primitives-at-design-miami/
seakan trend diwaktu ini bila kebanyakkan kediaman mewah direka menggunakan 'raw material' dinding tanpa dicat, tanpa diplaster, hingga rekabentuk perabut juga menjadi sangat raw tp masih terdapat sentuhan mewah dan artistik. namun ia masih bergantung kepada kepakaran pereka dan kehendak pelanggan yang mahukan kelainan dan cost effective.
beberapa tahun kebelakangan ini juga di Malaysia penggunaan 'interlocking brick system' menjadi sesuatu yg diminati terutama dirumah-rumah di pantai timur, mungkin kerana mesin mencetak bata tersedut datangnya dari negara jiran, penggunaan yg sgt efisien hingga boleh menjimatkan 15 ke 20% dari kos kebiasaan kerana kurangnya penggunaan acuan konkrit, t…

loghat utara...hehehe

Indahnya bahasa utara - [asyik salam pantai timur jerk :) ]

lama tak dgr bonda cakap utara (penang)... hehehe yerla bonda dh takde dialam ini...
tp cerita dibawah nie ade juga yg ku tak faham hehehe sib baik ade translation :)

[cerita dari utara]...

Pak mat dah cemuih dok meghonot bawah beranda. Malam kemaghin pak mat nampak sekoq budak ghenjong ghagaih pagaq mai dok balaih buah ceghemai pak mat hat maneh melecaih.

“Malam ni mekalu mai aku tengalong. Masuk kot leghoh ni lembeq aku ghimbok” kata pak mat sambey dok gabuih seluaq.
Dok sat pak mat pun nampak kawaq tu meloghoih mai kut bawah pagaq. Pak mat tunggu sat, sambey dok ghunaih ghupin kudhey
Mekala kawaq tu tengah ghalit dok polok mentedaghah buah ceghemai, pak mat peghembang teghebey betoi-betoi kat betih keghin.

Kelepuih, pak mat teghebey.
“senighih pulak! pelaq sungguh” kata pak mat peghongoih.

Kawaq tu teghuih ghodong keluaq. Habih ghabit baju. Dia ghandok ayaq acaq abih belemoih.

Pak mat pedo teghebey betoi kat tengah belakang.

Pelepiap…