Monday, October 31, 2005

kawan - (e-mail dr seorg teman)

KAWAN...
kata emak.. kawan itu umpama api,
mula-mula bila kelihatan kecil ia nampak indah belaka,
tapi jika api itu mula membesar dan merebak
ia boleh membuat hidup jadi musnah,
tapi kata abah pula, kawan itu umpama
mendirikan sebuah rumah di tebing arus...
kalau berani dan gagah menghadapi segala onak-duri yang berlaku,
maka berkekalan kehidupan dan persahabatan...
tapi lain pula kata abang... baginya kawan itu umpama layang-layang,
jika ikatan yang dibina di pegang dengan sama erat maka ikatan persahabatan itu akan menjadi kukuh...
tapi kata kakak, kawan itu umpama sekuntum bunga tahi ayam...
makin dekat makin berbau... Tapi makcik pula selalu berkata,
kawan itu seperti racun, ada pahit dan gentir,
kalau tidak pandai memilih dan merasa maka ia pasti mengundang bahaya...
Tapi bagi aku... kawan itu semuanya indah belaka...
walaupun ia dikatakan umpama api, ibarat berumah di tebing arus, ibarat layang-layang, bau umpama sekuntum bunga tahi ayam, racun....
tapi bagi aku kawan itu ibarat pelita....
ia sentiasa menerangi di kala kegelapan dan menjadi teman.....
apa-apa sajalah...
kawan tetap kawan....
p/s : bagi aku pula...kawan sejenis makhluk yg tak perlu dipertikai jenisnya, asalkan tahu dimana kita berpijak.

Friday, October 28, 2005

- setahun usia

sedar tak sedar blog nie dah setahun...skit pembaharuan dilakukan, ermmm i luv blue kaler, thanks kepada kengkawan yg sudi jenguk-jenguk kat sini...komen u all sgt dihargai,

ermm aku dh malas skit nk berchatting dlm ruang yg terbuka, rasa lebih selesa dlm lingkungan yang terhad, mungkin tunggu masa yang sesuai come back with something, sekarang nie asyik fikir nk cari duit jer....nk beli rumah wachaaaa target tu.

byk idea yg bagus kawan-kawan brainstorming, cuma tunggu masa dan paperwork settle, kena buat research jugakkan, tak mo jadi cam dulu-dulu. learn from mistake...yeahhh syuk u can do it...
syuk boleh...yihaaaaaaa

Monday, October 24, 2005

HARI YANG MENDUNG..[[[ AL-FATIHAH ]]]

18 oct . . .
selepas berbuka kami dikejutkan dgn beberapa panggilan dan sms dari saudara mara sebelah isteriku yg memberitahu caca zainal (pensyarah UPM) meninggal dunia...innalillahwainnailaihirojiunn...kami tak dpt ziarah pada malam tu kerana istri tak berapa sihat, kami ambil keputusan melawat selepas sahur nanti . . .

19 oct . . .
pukul 4:30 pagi aku bangun utk bersahur di kejutkan sekali lagi dgn sms dari kakak ku yg tak sempat aku baca...sms pertama pukul 3:30 pagi sms "abg masuk wad icu"... sms kedua pukul 4:30 pagi "abg dah tiada"... terkejut kerana aku baru sahaja berjumpa abg ipar ku Mansur b. Husin (Pesara Guru) itu dirumahnya pada minggu lepas...keadaannya sihat walupun baru lepas keluar wad kerana sakit jantung. Innalillahwainnailaihirojiunnn...

selepas menziarahi arwah caca zainal di kelana jaya...kami terus ke HUKM menziarahi abg iparku itu, dari sana kami terus ke segamat utk kebumikan arwah, hiba melihat keadaan sufian (10 thn) dan nurul hidayah (7 thn) melihat ayahandanya yg tercinta didalam liang lahad...walaupun masih kecil namum mereka sgt tabah...masih bole menyeka air mata dari bercucuran, moga mereka jadi insan yg mulia, aminn ... selepas berbuka kami pulang ke KL...
[[ terlalu byk perkara sedih nk diceritakan, biarlah ia diringkaskan ]]

20 oct . . .
waktu mula hendak memandu hantar istri kepejabat dalam pukul 8:00 pagi, radio pula mengumumkan ketiadaan arwah isteri perdana menteri yg telah meninggal dunia pada pagi itu....innalillahwainnailaihirojiunnn...

mendung sungguh minggu itu....walau apa-apa pun dugaan itu harus ditanggani dgn hati yg tabah...utk kakakku yg tercinta moga dpt harungi hari lebaran ini dgn hati yg tabah, byk perkara harus dilakukan...kita pernah hadapinya sekali..pasti kita bole hadapinya lagi...
untuk keluarga caca zainal dan keluarga perdana menteri moga hadapi ketentuanNya dgn redha... Al-Fatihah utk semua muslimin dan muslimat . . .

"Moga ada lagi ramadhan utk kita di tahun hadapan".

Tuesday, October 18, 2005

ghatering di kelab sultan sulaiman

pada 15 oct satu perjumpaan sambil berbuka puasa di kelab sultan sulaiman diadakan, walaupun ade beberapa org yg tak dpt hadir disaat-saat akhir namun majlis tetap berjalan dgn meriah..., terima kasih kepada Dr.Khalid, Orkid dan anak-anaknya.. Biskut kering, hubby dan anak..rush, Dr.Cruzz, Ell, Jet,Markerpen, Adott.com, Apple Tree, gotee, dan kepada diriku sendiri serta istri tersayang....cewahh.

catatan aku :
6:40 - aku,wife,gotee,jet,rush dan apple sampai...terus cari meja reserved atas nama dr.khalid :)...lepak sambil tunggu yg lain sampai.

6:50 - biskut kering dan hubby tiba....rush pergi jemput markerpen yg tiba dari ipoh (jauh tuu)

7:00 - dr.cruzz tiba... lepas tu apa lagi sessi ambil makanan dan berbuka... lepas solat maghrib...rancak berborak..biasala sessi kutuk mengutuk (tunggu maya tak kunjung tiba) kekekek ampun la pada mereka yg tersedak waktu berbuka hari berkenaan :)

9:00 - baru pulang...selepas jumpa pemilik cafe dato mokhtar...hehehe mana tahu ade peluang2 baru ker :)

tabik hormat kepada : apple tree [[dari seremban]] dan markerpen [[ dari ipoh ]]...kerana bersusah payah menghadirkan diri utk beramas mesra....thank you very muchhhhh beb.... dan tak ketinggalan pada rush pencetus idea dan pada dr.khalid yg byk membantu merealisasikan perjumpaan ini...Oops thanks to Ell juga sebab jadi bendahari..hehehe dibawah ade beberapa gambar sebagai kenangan.... :)

wei wei..makan la... tu apsal cekak pinggang tu?
sopannyer abg tu makan...jejejeje
beloved couple of the night...
sporting couple of the night . . .
mulut semua tgh penuh dgn makanannn hehehe...yg baju hijau tu sakit pinggang yerk? ahaks

p/s : ucapan terima kasih tak terhingga kerana anda semua mahu berpijak diBUmi yg nyata...tak duduk diAlamm cyber yg kekadang cam alam ghaib...jejejejejej. . . adiosssss

Thursday, October 13, 2005

SELEMBAR BULU MATA

Diceritakan di Hari Pembalasan kelak, ada seorang hamba Allah sedang diadili.Ia dituduh bersalah, menyia-nyiakan umurnya didunia untuk berbuat maksiat. Tetapi ia berkeras membantah."Tidak. Demi langit dan bumi sungguh tidak benar. Saya tidak melakukan semua itu."

"Tetapi saksi-saksi mengatakan engkau betul-betul telah menjerumuskan dirimu sendiri ke dalam dosa," jawab malaikat. Orang itu menoleh ke kiri dan ke kanan, lalu ke segenap penjuru.Tetapi anehnya, ia tidak menjumpai seorang saksi pun yg sedang berdiri.Di situ hanya ada dia sendirian. Makanya ia pun menyanggah, "Manakah saksi-saksi yg kau maksudkan? Di sini tdk ada siapa kecuali aku dan suaramu."

"Inilah saksi-saksi itu," ujar malaikat. Tiba-tiba mata angkat bicara, "Saya yg memandangi." Disusul oleh telinga, "Saya yg mendengarkan." Hidung pun tidak ketinggalan, "Saya yang mencium dan menghidu" Bibir mengaku, "Saya yang merayu." Lidah menambah, "Saya yang berkata-kata"Tangan meneruskan, "Saya yang memegang dan menggenggam." Kaki menyusul, "Saya yang berjalan dan berlari."

"Nah kalau kubiarkan, seluruh anggota tubuhmu akan memberikan kesaksian tentang perbuatan aibmu itu", ucap malaikat. Orang tersebut tidak dapat membuka sanggahannya lagi.Ia putus asa dan amat berduka,sebab sebentar lagi bakal dihumbankan ke dalam jahanam. Padahal, rasa-rasanya ia telah terbebas dari tuduhan dosa itu.

Tatkala ia sedang dilanda kesedihan itu,sekonyong-konyong terdengarsuara yg amat lembut dari selembar bulu matanya: "Saya pun ingin jugamengangkat sumpah sebagai saksi." "Silakan", kata malaikat. "Terus terang saja, menjelang ajalnya, pada suatu tengah malam yg lengang,aku pernah dibasahinya dengan air mata ketika ia sedang menangis menyesali perbuatan buruknya.

Bukankah nabinya pernah berjanji, bahwa apabila ada seorang hamba kemudian bertaubat,walaupun selembar bulu matanya saja yg terbasahi air matanya, namun sudah diharamkan dirinya dari ancaman api neraka? Maka saya, selembar bulu matanya, berani tampil sebagai saksi bahwa ia telah melakukan tobat sampai membasahi saya dengan air mata penyesalan." Dengan kesaksian selembar bulu mata itu, orang tersebut di bebaskan dari neraka dan diantarkan ke surga. Sampai terdengar suara bergaung kepada para penghuni syurga: "Lihatlah,Hamba Tuhan ini masuk syurga karena pertolongan selembar bulu mata.

"Firman Allah swt, "Demi masa, sesungguhnya manusia itu benar-benar berada di dalam kerugian, kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh, yang ingat-mengingati supaya mentaati kebenaran, dan yang ingat-mengingati dengan kesabaran."Surah Al-Ashr

ORANG MELAYU ???

APA YANG MENGHALANG KEJAYAAN ORANG MELAYU?

MEMANDANG RENDAH DAN TAK YAKIN PADA BANGSA SENDIRI -Tanpa kita sedari kita sering kali memandang rendah akan keupayaan bangsa sendiri.bilamana seorang melayu menjalankan perniagaan atau membuat sesuatu selalunya kita tak ambil pusing dan sering kali berkata ..’ ALAH TAK KEMANA PUN TU ‘. Jika sikap inilah yang kita terusa amalkan memang tak kemana pun kita. Sepatutnya lah kita membantu dan memberi sokongan kepada bangsa sendiri . Cuba kita bandingkan bangsa lain..cina umpamanya yang memang berjaya mendominsi ekonomi negara kita , pernah kita lihat orang cina memperlekehkan kaumnya…adakah sering kita lihat perniagaan kaum cina gagal..sudah tentu tidak..kerana mereka bersikap membantu sesama mereka..lihat sajalah kaum cina dengan pendidikan rendah pun pun mereka boleh menjadi tauke..kenapa tidak kita…Kekadang kita lihat kaum cina menjalankan perniagaan yang kita sendiri merasa pelik dan tak yakin akan berjaya ..tapi tengok akhirnya mereka berjaya..sebagai contoh perniagaan pakaian anak patung..perniagaan sewaan kostum kanak-kanak.

LEBIH PERCAYA PADA BANGSA LAIN
–Orang melayu kebanyakan lebih suka berurusan dengan bangsa lain dari bangsa sendiri . Yang palingmenyedihkan walau sebaik mana pun projek atau perniagaan yang orang melayu lakukan , memang sukar mendapat sambutan bangsa sendiri ..alasannya melayu ni memang susah nak berjaya. Kalau begini sikap kita terhadap bangsa sendiri sampai bila pun kita tak akan mampu menguasai ekonomi negara kita .Sekarang ini orang melayu hanya menjana kurang dari 15% dalam ekonomi negara. Sedihkan memang menyedihkan. Tapi itulah satu hakikat pahit yang terpaksa kita akui.yang peliknya orang melayu mudah mempercayai sesuatu perkara atau perniagaan dari bangsa lain tanpa menyelidiki dan mempersoalkan kesahihan serta keuntungan yang akan kita perolehi itu benar atau tidak, tetapi cubalah kalau produk atau perniagaan dari orang melayu..sehari semalam tak akan cukup diperlukan untuk orang melayu mempertikaikan dan memperlekehkan kaumnya itu sendiri . Kadangkala idea yang diperkenalkan oleh bangsa asing itu sama dengan idea si polan berbangsa melayu ni tapi malangnya dia tak dapat sambutan bangsa sendiri.

SIKAP BERTANGGUH – Orang kita ni sejak berzaman memang suka bertangguh..sikap takpe lah..biarlah..pergi dulu lah ..akhirnya bila keadaan dah betul-betul terdesak barulah tergesa-gesa nak bermula . contohnya perniagaan yang berasakan MLM . Kajian mendapati 20 tahun dari sekarang 70 peratus perniagaan nanti akan berteraskan danberdasarkan MLM. . Ada beberapa syarikat MLM melayu ditubuhkan tapi akhirnya tersungkur kerana tiada sokongan dari bangsa sendiri.mereka lebih suka menyertai dan mengkayakan bangsa lain …betapa kita telah dibutakan dengan kesenangan yang tak seberapa oleh bangsa asing ..sedangkan mereka memperolehi keuntungan berlipat kali ganda. Sedih..dan pilu bangsa melayu membunuh ekonomi bangsa sendiri.

DENGKI – Orang melayu sering tak lari dari sifat dengki dan irihati. Bila kawanya berniaga dia berniaga..kawan jual tom yam dia jual tom yam akhirnya keduanya berkubur.kenapakah kita tak cuba mencari kelainan dalam bidang perniagaan..lebih bersifat nak menjatuhkan kawan dari sama-sama berjaya. .Saya merayu dan menyeru lenyapkanlah sifat2 ini demi kejayan bangsa kita orang melayu.

HANYA PANDAI MENGKRITIK TANPA MELAKUKAN SESUATU YANG MEMBANTU- Kalau bab mengkritik memanglah orang kita juara ada saja yang tak kena dimata nya. Contoh..kereta nasional masa menggunakan kereta proton tak pernah pun kutuk ..tapi bila dah kaya sikit pakai kereta import , berguni dia kutuk kereta sendiri..beginikah bangsa melayu yang kononya patriotic dan cintakan nusa bangsa.. macamana kereta nasional nak bertambah maju dari segi kualiti dan pembangunanya kalau tiada sokongan bangsa sendiri..cuba kita tengok orang jepun dan korea ada mereka pernah mengkritik kereta , barangan buatan negara mereka. Memanglah dari segi dasar kita masih muda banyak perlu di perbaiki. Begitu juga dalam segi ekonomi dan perniagaan ..asal perniagaan tu milik orang melayu pasti teruk dikritik..tapi bila dah betul-betul berjaya dipuji pula..pelik tapi benar tu lah bangsa kita. Kenapa tidak kita mengambil iktibar dari dasar pandang ketimur yang telah lama diamalkan..contohi masyarakat jepun dan korea..banggakan dan menyokong penuh perniagaan dan produk sendiri.

TIADA SOKONGAN BANGSA SENDIRI. – Orang kita memang hebat..tahukah kita kita mampu menaikkan dan menjatuhakan sesuatu perniagaan. Bila sebut sebab cintakan NUSA BANGSA..PATRIOTIK ..waaaah dengan gahnya melayu berkata akulah penegak kedaulatan bangsa dan negara. Tapi cuba kita fikirkan balik untuk apa..kita pertahankan negara demi kemakmuran bangsa cina..dari segi ekonomi ..kenapa tidak jua kita bangkitkan kesedaran PATRIOTIK ekonomi sama sebagaimana kita perjuangkan kedaulatan tanah air.. Jadi kenapa kita masih teragak-agak membantu anak bangsa sendiri dalam perniagaan atau apa jua bentuk program pembangunan yang mana akan sama kita kecapi kemakmurannya ..

Dewasa ini kita banyak disogokkan dengan budaya barat yang memperjuangkan ekonomi kapatalis yang mementingkan keuntungan semata-mata.. Kita layu di buai angan kekayaan yang bakal dikecapai dari kemenangan MAGNUM 3D dan 4D. lottery skim cepat kaya..cabuatan bertuah, SMS peraduan dan sebagainya..pelik tapi tulah hakikat orang kita masih lagi khayal..hanyut dalam angan dan buaian kesenangan yang belum pasti milik kita.

Tujuan saya menulis ni sekadar menggambarkan secara ringkas kelemahan kita sendiri dalam ekonomi di negara kita yang makmur. Saya merasa terpanggil untuk menerangkan hal ini memandangkan banyak orang kita membazirkan wang kepada benda-benda yang tak berfaedah dan belum tentu ada hasilnya.Kenapa tidak kita membantu saudara kita yang lain yang mungkin memerlukan sumber kewangan untuk menjalankan perniagaan dan sebagainya. Cuba bayangkan berapa banyak yang kita bakar wang untuk rokok sebulan..berapa banyak yang kita pertaruhkan untuk nombor ekor , berapa banyak jumlah wang digunakan untuk SMS sebulan…berapa harga minyak yang terpaksa anda keluarkan untuk mendapatkan semua tu..semuanya perkara yang sia-sia.. Akhir kata cuba renungkan dan fikir-fikirkan seketika dimana kita .Kawan ketawa ramai ..kawan menangis memang susah nak cari. Bila susah sendiri tanggung. Bank tetap kejar penghutang. Kereta tak bayar sure kena tarik.
Satu lagi nasihat saya janganlah bergantung pada hanya satu sumber pendapatan. Jikalau anda berkerja kerajaan cuba-cubalah cari sumber pendapatn lain. Sebagai galang ganti sekiranya perkerjaan anda yang asal menghadapi masaalah. Lihat kaum cina berapa kerja dia buat dalam satu masa..tak hairanlah mereka ejen insurans disamping kerja hakiki .join MLM dan sebagainya. Dan hasilnya mereka hidup mewah. Negara kita kaya dan makmur kenapa kita biarkan hanya bangsa lain saja yang nikmatinya.MELAYU BOLEH MALAYSIA BOLEH. Kita ada semua kebolehan gunakan.Pelajar terbaik adalah melayu.. Pencetus pengunaan teknologi Nano dalam perindustrian ..pelajar melayu. Gabenor bank terbaik dunia,orang melayu..tiada sebab orang melayu tak boleh maju..kaji diri dan baiki kelemahan ambil segala peluang yang ada serta bersatu pasti kita MAJU.Pastikan orang melayu kembali menerajui negara dalam apa segi sekalipun ekonomi politik dan social.

[[[ petikan email dari seorg teman, ermm :-) ]]]

Saturday, October 08, 2005


GHATERING BERBUKA PUASA UNTUK WARGA LAMAN ASMARA, TEMPAT : AL'AMO CAFE DI KELAB SULTAN SULAIMAN, WAKTU BERKUMPUL : 6.15 PTG, BAYARAN : RM25 (DEWASA) RM15 (KANAK-KANAK), TARIKH : 15 OKTOBER 2006, CARA MENYERTAI : JOIN LAMAN ASMARA CHAT ROOM, CARI NICK .dr.eViL DAN BERIKAN NO PHONE ANDA (NO ANDA SELAMAT). PERTANYAAN : SILA TULIS DLM GUEST BOOK BAWAH WEBSITE INI, KERJASAMA ANDA AMAT DIHARGAI. TARIKG TUTUP : 13 OKTOBER 2006.
mineral

Wednesday, October 05, 2005

a`kum kawan-kawan, ermmm lama juga aku tak menulis dlm blog nie... apa-apa pun saya ucapkan selamat menjalani ibadah berpuasa, moga tahun ini lebih baik dari tahun lepas.
mineral