Skip to main content

q a i s a r a q i s t i n a

ahad 5 march 2006, 8.00 pagi.

tiba-tiba aku dikejutkan oleh istri ku dengan nada cemas, aku bingkas bangun dan tanya kenapa? apa yg berlaku? istri ku menunjukkan air yg bercampur sedikit darah keluar melalui celah kakinya, dgn keadaan kelam kabut aku terus bersiap dan menyiapkan istri ku untuk dihantar ke hospital serdang. dalam perjalanan isteri ku sempat menelefon maknya supaya datang. tiba di hospital istri ku ditahan diwad bersalin sementara menunggu rahimnya terbuka, aku jangkakan mungkin malam nnti baby akan lahir...tp meleset sama sekali, istri ku masih terasa sakit...namum syik senyum jer tu yg buat aku bertambah risau. isk isk iskkkk

isnin 6 march, 12.30 tghari.

aku dengan mak mertua tiba dihospital waktu melawat sbb tidak dibenarkan menemani istriku, nurse kata nnti nak bersalin mereka akan call, sekali lagi aku risau...istri aku tak bersalin lagi, sdgkan dia asyik sakit dan tersenyum2 jer...isk isk iskkk

selasa 7 march, 8.00 pagi.

aku terima sms dari istriku..." syg kena masuk labour room", aku pun bergegas pergi ke hospital yg jaraknya tak sampai 10 minit dari rumah bersama mak mertua aku...sampai kat dalam labour room masih tak bersalin lagi..tp sempat gurau2 dgn nurse-nurse...pelik lak aku tgk istri aku nie, doktor kate bukaan baru 2cm.....so aku pun standby jerla beli roti dan air kotak sambil teman istri dlm bilik bersalin,
sampai waktu tghari habis dah roti dan air...sampai kul 2 ptg doktor check bukaan baru 3 cm.....aiyakkkk lamanyer...sekejap-sekejap istri aku menahan kesakitan...sampai dia demam menahan sakit, nurse letakkan tuala basah didahinya supaya demamnya reda sedikit...sampai pukul 6 ptg doktor kate baru buka 4 cm.... doktor kate kalau tiada perubahan mungkin kena ceaser, ermmm istri aku selamba jer cakap, takmo ceaser...nurse kat situ nasihatkan dia kalau takde bukaan terpaksa utk selamatkan baby, ....aku sabar jelah mententeramkan wife walaupun tgk dia menahan sakit tp still bole senyum2...sampai doktor dtg periksa pun tanya 'aik tak rasa nk meneran ke? masih bole senyum lagi?'....pukul 8 malam doktor check...bukaan rahim dah 6 cm...doktor kate if tiada perubahan hingga pukul 10 mlm, terpaksa ceaser....nurse dah siapkan kelengkapan utk ceaser...kami menunggu dgn sabar...sambil berdoa n zikir apa2 yg patut. aku semakin risau bila wife kate if anything happen pls jaga baby bebaik...adoiiiii sabarjelahhhh jiwa aku kena cool mlm tu if aku risau sure bini aku lagi teruk....so aku cuma ajak wife sama-sama berdoa...[[[ org tgh sakit mmg fikir macam2]] kul 9 malam wife aku mula rasa nk meneran...nurse semua masuk dlm bilik bersalin dan aku lihat semuanyer kecekapan nurse-nurse terlatih membantu istri ku melahirkan baby secara normal, sempat ku saksikan kebesaran Allah menjadikan dan memberi rahmat kepada makhluknya....baby selamat dilahirkan pada pukul 9.07 minit malam dgn berat 3.07 kg...syukur Alhamdulillah semua selamat...

bila dah dihantar ke taiping kg istri ku....ermmm sedara mara kate muka baby cam muka aku....heheheheh anak bapak la katakan :)

pengalaman yg tak dpt dilupakan...."syukur Alhamdulillah padamu ya Allah yang menghidupkan dan mematikan manusia mengikut kehendakmu, yg memberi rahmat dan nikmat yg tak terhingga, yg memberi petunjuk dan hidayah, yg sentiasa menyayangi cintaanNya, moga kerahmatan dan kenikmatan yg Engkau limpahkan tidak akan kami sia-siakan [kufur]....aminnn"

Comments

Popular posts from this blog

loghat utara...hehehe

Indahnya bahasa utara - [asyik salam pantai timur jerk :) ] lama tak dgr bonda cakap utara (penang)... hehehe yerla bonda dh takde dialam ini... tp cerita dibawah nie ade juga yg ku tak faham hehehe sib baik ade translation :) [cerita dari utara]... Pak mat dah cemuih dok meghonot bawah beranda. Malam kemaghin pak mat nampak sekoq budak ghenjong ghagaih pagaq mai dok balaih buah ceghemai pak mat hat maneh melecaih. “Malam ni mekalu mai aku tengalong. Masuk kot leghoh ni lembeq aku ghimbok” kata pak mat sambey dok gabuih seluaq. Dok sat pak mat pun nampak kawaq tu meloghoih mai kut bawah pagaq. Pak mat tunggu sat, sambey dok ghunaih ghupin kudhey Mekala kawaq tu tengah ghalit dok polok mentedaghah buah ceghemai, pak mat peghembang teghebey betoi-betoi kat betih keghin. Kelepuih, pak mat teghebey. “senighih pulak! pelaq sungguh” kata pak mat peghongoih. Kawaq tu teghuih ghodong keluaq. Habih ghabit baju. Dia ghandok ayaq acaq abih belemoih. Pak mat pedo teghebey betoi kat tengah belakan

jubin...

salam blogger's... [sambil lap hingus] beberapa hari lalu ade seorg kawan tanya tentang jubin... errr terpinga-pinga aku cuba memahami apa yg dia ingin sampaikan...memacam yg ditanyanya... bila dia kate "aku nk jubin yg besar tp murah kat mana ade jual" aku lagi bertambah keliru, aku yg sedang blurr nie pun tanya, ko nk jubin utk apa? jubin jenis apa ko nak? kawanku jawab dengan selamba "aku nk letak kat 'car porch' alaaa yg kaler merah2 tu cam batu bata tuuu, (sambil memuncungkan mulut), bila aku tanya lagi, yerla tp jenis apa ko nak? member aku pulak yg blurrr... errr jubin ade berapa jenis? aku pun senyum sambil rasa nk grip jer leher dia dibawah ketiak aku yg sentiasa wangi nih heheheh.... jadi tanpa membuang masa aku rasa eloklah aku terangkan sedikit demi sedikit disini utk sama2 kita mengetahui tentang jubin... [panjang citer nih, sila ambil note yer, heheh] jubin atau 'tiles' ade dlm pelbagai rupa dan bentuk... ade segiempat sama, segiempat te

sistem pendidikan ?

ilustrasi by sapot poleng.... friends from pnng. [computer generated] last week dtg budak UPM mintak kerjacourse industrial design... bersungguh2 dia ckp dia pandai guna software 3d dan pandai sketch...bila tgk hasil kerja ok... walaupun dia dtg dgn berselipar, t-shirt dan cap... aku masih tak kisah...sbb office nie fleksible... tp bila aku suruh dia dtg kali kedua, dia masih seperti itu... trus aku ingatkan dia yg dia jumpa aku ok la, [sbb 1st time tak formal] nnti jumpa big bos jgn mcm nie, nnti nk mintak kerja kt tempat lain, proper la skt kan... be prepared, ko tu student U, bukan bdk diploma biasa.... kali ke 3 dia dtg smart.. bgs aku puas hati, bos pon ok... dan diterima kerja.... tup tup... lepas sehari kerja dia ckp dpt jadi 'RA' research assistance dan november dpt sambung master... maybe ade discussion dgn lecturer bila dipanggil... aku masih tak kisah... aku ckp office nie fleksible, tp kasi la time table ko discussion supaya takde la duedate kerja t