Wednesday, June 13, 2007

terlupa...

pernahkah anda terlupa sesuatu...psti pernah kan...
pernah tak sengaja melupakan... sy kira juga pernah kan, dan bagaimana jika dilupakan?
ermm bagi sesetengah org pasti pernah merasainya...

saya pernah terlupa dimana saya parking kereta di midvalley dan plaza alam sentral basement, hingga akibatnya sy perlu memeriksa disetiap tingkat dan berjalan dari satu kereta ke satu kereta...akibat terlalu asyik dan tidak ambil endah dimana sy meletakkan kereta itu, dan hikmahnya setiap kali parking di shopping kompleks sy akan mencatatkan nota di dalam hp supaya sy tahu dimana sy letakkan kereta, sebagai langkah berjaga-jaga.

saya pernah terlupa menghantar lukisan penting pada hari yg penting kerana sibuk melakukan sesuatu, dan akibatnya tiadalah projek yg dapat dinilai, dan sy sentiasa berhati2 jika ia melibatkan kerjaya saya.
sy rasa sy seorg yg cuai dan lupa kerana sell tak tutup suis lampu atau kipas bila kuar dr bilik, sy juga pernah buat-buat lupa kerana sy anggap suatu perkara itu tidak penting utk diingatkan,
sy juga pernah dilupakan kerana sy tidak lg ade kereta, hahahahahha [pelik tp benar].

ade pelbagai jenis kawan yg bole dilupa, sengaja dilupakan, atau memang betul2 terlupa,
sy sendiri melupakan kengkawan yg saya anggap penikam dr belakang, sy juga sengaja melupakan mereka yg tidak pernah ambil tahu antara satu sama lain [ini mungkin melihatkan relationship], sy juga betul2 terlupa kerana RAM yg rendah ini tidak mudah hendak ingat semua perkara. adoiii tu baru kawan belum benda2 di sekeliling kita.

tapi perkara subjektif, seperti kasih-sayang walau bagaimana pahit pun tidak mudah nk kita lupa, walaupun sengaja kita buat-buat lupa, atau mmg hendak dilupakan, tidak mudah bukan ?....dan bukan mudah hendak mendapat perkara2 subjektif seperti itu, mungkin ia harus dibendung, ....walau tidak ingin mengingati, namun ia tetap ade.
memori yg manis seronok dikenang, bagus utk di ingati, tapi ade sesetengah perkara yg manis tidak mungkin dimiliki... ia akan berlalu begitu sahaja ditelan masa, mungkin tidak dihati.

sy suka melihat sesutu perkara dari pelbagai sudut dan pandangan, sy bukanlah seorg cendikiawan atau pemikir yg baik, tp mungkin itu sudah jadi kebiasaan, dan sy juga manusia biasa yg sering melakukan kesilapan...
ceritalah tentang perkara yang paling anda ingin lupakan.... mungkin ade sesuatu disebaliknya?

18 comments:

butaseni said...

salam bro,
aku sellalu jadi mcm tu,lupa parking kat mana.mmg betul puncanya sebab banyak sangat dalam kepala hotak.mana taknya,sampai di shopping komplex otak dah ada dalam panggung wayang dah hehe.
bab lain pulak aku lupa sebab kekadang aku ni xdapat nak bezakan yang mana patut ingat dulu.jadi yang penting tu selalu aku lupa cuma ingat yang xberapa penting je.
otak pun mcm hard disk jugak kadang kadang kena reformat hehe

tegezoot said...

aku dan butaseni cari keta sama2 masa tu! maksudnya aku pun sama jugak! suka terlupa.

Yg penting kita jgn lupa yg kita manusia ni memang pelupa dan tetap terus mengharapkan Allah sebagai peringatan kepada kita.

suehana said...

saya adalah seorang pelupa yang tegar..huhuhuh

bunga rampai said...

Salam,

Anehnya saya ini, tidak ada perkara yang ingin saya lupakan dalam hidup ini, buruk baik yang dilalui selalu diingat dijadikan pengajaran.

Tapi saya juga pelupa sebenarnya - kes seperti Butaseni pernah saya lalui .. hehehe.

Dea said...

waduhh bapakkk...jangan sampei lupa sama sayaa yaaa.... :)

Seringkali teringat perkara yg benar² mahu dilupakan tetapi terlupa kepada perkara yang sangat² perlu diingatkan..hmmm

arZOoo said...

alahaiii...takkan sampai takder kete trus dilupakan...
tapi kan aku palings senang ingat muka orng wlaupun sesaat jek jumpe, cuma klao bab2 tempat nih memang payah nak ingat sampai 3 4 kali sesat jalan tuh baru ingat..tak caya tanyer nani...wakakakakakakakka

arZOoo said...

alahaiii...takkan sampai takder kete trus dilupakan...
tapi kan aku palings senang ingat muka orng wlaupun sesaat jek jumpe, cuma klao bab2 tempat nih memang payah nak ingat sampai 3 4 kali sesat jalan tuh baru ingat..tak caya tanyer nani...wakakakakakakakka

kacc said...

aku pernah kene ngan mark...lupa mana parking kat klcc,last2 terpaksa la berpeluh2 jalan kaki cari.tp bukan sbb aku yg lupa tp sbb dia dah ckp dia ingat so tak payah la aku nk penuhkan hard disc aku kan..hehhehe...

kalau ada masalah dah ingin meluahkannya...dtg la kat aku sbb aku boleh mendengar memberi pendapat dan melupakannya selepas itu dgn senang.(jika itu yg anda mahu)hehehe..

tp yg aku tak kan lupa ialah bertemu ko mlm itu di atas bukit yg nyaman dan menenangkan itu..hehehhe

m i n e r a l . . . said...

butaseni...
hehehe ko bukan saje buta, tp ilang sebahagian daya ingatn yerk kekekeke.... isk perkara tu sll terjadi, dan catat kan nota kat hp salah satu perkara plg indah aku buat :)

tegezot...
yeah betul moga kita sentiasa dlm lindunganNya.... ehem ehem korang gi tgk wayang tak ajak aku yerk :)

suehana...
sure makan tak lupa kan heheehe
maybe sbb ade natural alarm :)

bunga rampai...
waduhhhh, sy igt sy seorg saje yg sll alami perkara macam tu, :)

dea...
err.r.r. aku mmg lupa dah nama sebenarko asyik panggilll shaarkkk jer sampai nama sebenar pn tak ingat hehehe, eh ko dh kawin ke lom arrr tu pun aku saje buat-buat lupa wakakakkakak.

arzoo...
itulah realiti sesetengah manusia :)
tp bab jalan tu ko mmg hampessss :)

kacc...
hehhehe aku pernah kena dgn honeydew kt alam sentral, berpeluh gak kami hiking basement parking tuh jejeje,
hahahah atas bukit itu!!!! ko saje psyco aku yerk :P

arZOoo said...

waahahahah tun....ko pun penah kene kan..carik jalan umah ko punyalah sesat walhal dah penah pegi dah siap bertekak ngan ko lagi tuh..kekekekek...balik lak satu hal sampai ke klang aku g...kekekekekekk...aiyakkkk

m i n e r a l . . . said...

arzoo...kekekke
tu arrr takmo dgr kate, uiks sampai ke klang ko yerk jejejeje
tak citer pun, kan dh terbongkar rahsia hahahah

arZOoo said...

wahahahahaha tun....nak buat camner pala aku nih lagi keras dari batu oooo...
aiyakkkk...kantoilah pulak...wakakakakak...co-pilot aku pun sama gak buta jln....

m i n e r a l . . . said...

arzoo...
hehehe kira leh la aku plaster wat dinding kan jejejeje...

kacc said...

psyco ke..ermmm...ada ke psyco...ermm...hehhehe

jaketbiru said...

.... hmmmm... lupa nak cakap apa..

m i n e r a l . . . said...

kacc..
ada la skit2, kekeke

jaketbiru..
...tu tanda penuaan makin berfungsi, kkkekeekekek.

jaketbiru said...

... lupa aaa nide dah tua.. hehehehe

m i n e r a l . . . said...

jaketbiru..
..hehehe mana ada tua, jiwa besar n muda lg tuhhhh... tabik tuan nide :)