Skip to main content
hari nie teringat cerita pasal palestine...tetiba teringat sesuatu, mungkin sebab minggu lepas aku tgk majalah 3 (sejak dari sekolah menengah aku suka tgk rancangan ni).....syahdu bila baca translater bila warga pelarian palestine tu bacakan bait-bait sajaknya...rasa beratnya penderitaan yg mereka alami sejak berkurun-kurun ditambah pula apabila ditunjukkan kekuasaan kerajaan utmahniah yg telah runtuh dan dijajah sedikit demi sedikit oleh rejim israel, pagi nie pula tgk Malaysia hari ini cerita pasal rancangan bersamamu perhhhh meruntum jiwa kejap....banyaknya cerita sedih kat dunia nie....tapi lagi sedih apabila derma-derma yg dikutip disalahgunakan seperti yg aku pernah baca pasal derma utk mangsa tsunami dan mungkin juga ade derma-derma untuk benda-benda lain....pastu baru aku tahu rakyat malaysia nie pemurah gila menderma ikut suka tanpa kira betul atau tak...asalkan ade sentimen simpati terus derma, tidak seperti org di barat yg menderma melalui ganjaran tertentu seperti berhibur sambil menderma atau seumpamanya, macam-macam org kan biasa la....tapi minda melayu tu aku rasa memang macam tu cepat kesian [agaknya la] kalau baca kat surat khabarpun aku rasa lebih 50% cerita benda negatif, hanya untuk pengajaran dan secara tak langsung menakutkan org yg lemah semangat, jiwa longlai jadinya, phobia tak tentu pasal jer nanti, walaupun org surat khabar bole kata terpulang pada pandangan org ramai, tapi aku rasa patut diambil kira juga psikologi manusia nie, kalau dah hari-hari baca benda negatif....sure otak pun macam tu jugak, ade org kata apa yg dibaca akan membentuk diri kita, sama macam iklan kempen membaca kat radio tu, membaca seperti mengembara....ermmm.....harap surat khabar bole tukar skit format mereka tu untuk tarik minat pembaca dari sudut lain pula, jgn la letak berita utama cerita negatif sahaja dgn gambar besar-besar tapi berita sikit jer, bukanla takde cerita positif tapi hanya disatu sudut yg hanya keluar seminggu sekali atau dua....akhbar tabloid nie pun kekadang merapu...tapi tak salah jugak, kekadang pembaca yang nk cerita macam tu....isk isk iskkkk bila nak ade surat khabar yang lebih berpengetahuan positif.....(p/s: ade ke org nak beli?) ????? Posted by Picasa

Comments

Popular posts from this blog

loghat utara...hehehe

Indahnya bahasa utara - [asyik salam pantai timur jerk :) ] lama tak dgr bonda cakap utara (penang)... hehehe yerla bonda dh takde dialam ini... tp cerita dibawah nie ade juga yg ku tak faham hehehe sib baik ade translation :) [cerita dari utara]... Pak mat dah cemuih dok meghonot bawah beranda. Malam kemaghin pak mat nampak sekoq budak ghenjong ghagaih pagaq mai dok balaih buah ceghemai pak mat hat maneh melecaih. “Malam ni mekalu mai aku tengalong. Masuk kot leghoh ni lembeq aku ghimbok” kata pak mat sambey dok gabuih seluaq. Dok sat pak mat pun nampak kawaq tu meloghoih mai kut bawah pagaq. Pak mat tunggu sat, sambey dok ghunaih ghupin kudhey Mekala kawaq tu tengah ghalit dok polok mentedaghah buah ceghemai, pak mat peghembang teghebey betoi-betoi kat betih keghin. Kelepuih, pak mat teghebey. “senighih pulak! pelaq sungguh” kata pak mat peghongoih. Kawaq tu teghuih ghodong keluaq. Habih ghabit baju. Dia ghandok ayaq acaq abih belemoih. Pak mat pedo teghebey betoi kat tengah belakan

jubin...

salam blogger's... [sambil lap hingus] beberapa hari lalu ade seorg kawan tanya tentang jubin... errr terpinga-pinga aku cuba memahami apa yg dia ingin sampaikan...memacam yg ditanyanya... bila dia kate "aku nk jubin yg besar tp murah kat mana ade jual" aku lagi bertambah keliru, aku yg sedang blurr nie pun tanya, ko nk jubin utk apa? jubin jenis apa ko nak? kawanku jawab dengan selamba "aku nk letak kat 'car porch' alaaa yg kaler merah2 tu cam batu bata tuuu, (sambil memuncungkan mulut), bila aku tanya lagi, yerla tp jenis apa ko nak? member aku pulak yg blurrr... errr jubin ade berapa jenis? aku pun senyum sambil rasa nk grip jer leher dia dibawah ketiak aku yg sentiasa wangi nih heheheh.... jadi tanpa membuang masa aku rasa eloklah aku terangkan sedikit demi sedikit disini utk sama2 kita mengetahui tentang jubin... [panjang citer nih, sila ambil note yer, heheh] jubin atau 'tiles' ade dlm pelbagai rupa dan bentuk... ade segiempat sama, segiempat te

sistem pendidikan ?

ilustrasi by sapot poleng.... friends from pnng. [computer generated] last week dtg budak UPM mintak kerjacourse industrial design... bersungguh2 dia ckp dia pandai guna software 3d dan pandai sketch...bila tgk hasil kerja ok... walaupun dia dtg dgn berselipar, t-shirt dan cap... aku masih tak kisah...sbb office nie fleksible... tp bila aku suruh dia dtg kali kedua, dia masih seperti itu... trus aku ingatkan dia yg dia jumpa aku ok la, [sbb 1st time tak formal] nnti jumpa big bos jgn mcm nie, nnti nk mintak kerja kt tempat lain, proper la skt kan... be prepared, ko tu student U, bukan bdk diploma biasa.... kali ke 3 dia dtg smart.. bgs aku puas hati, bos pon ok... dan diterima kerja.... tup tup... lepas sehari kerja dia ckp dpt jadi 'RA' research assistance dan november dpt sambung master... maybe ade discussion dgn lecturer bila dipanggil... aku masih tak kisah... aku ckp office nie fleksible, tp kasi la time table ko discussion supaya takde la duedate kerja t