Wednesday, July 06, 2005

hari nie teringat cerita pasal palestine...tetiba teringat sesuatu, mungkin sebab minggu lepas aku tgk majalah 3 (sejak dari sekolah menengah aku suka tgk rancangan ni).....syahdu bila baca translater bila warga pelarian palestine tu bacakan bait-bait sajaknya...rasa beratnya penderitaan yg mereka alami sejak berkurun-kurun ditambah pula apabila ditunjukkan kekuasaan kerajaan utmahniah yg telah runtuh dan dijajah sedikit demi sedikit oleh rejim israel, pagi nie pula tgk Malaysia hari ini cerita pasal rancangan bersamamu perhhhh meruntum jiwa kejap....banyaknya cerita sedih kat dunia nie....tapi lagi sedih apabila derma-derma yg dikutip disalahgunakan seperti yg aku pernah baca pasal derma utk mangsa tsunami dan mungkin juga ade derma-derma untuk benda-benda lain....pastu baru aku tahu rakyat malaysia nie pemurah gila menderma ikut suka tanpa kira betul atau tak...asalkan ade sentimen simpati terus derma, tidak seperti org di barat yg menderma melalui ganjaran tertentu seperti berhibur sambil menderma atau seumpamanya, macam-macam org kan biasa la....tapi minda melayu tu aku rasa memang macam tu cepat kesian [agaknya la] kalau baca kat surat khabarpun aku rasa lebih 50% cerita benda negatif, hanya untuk pengajaran dan secara tak langsung menakutkan org yg lemah semangat, jiwa longlai jadinya, phobia tak tentu pasal jer nanti, walaupun org surat khabar bole kata terpulang pada pandangan org ramai, tapi aku rasa patut diambil kira juga psikologi manusia nie, kalau dah hari-hari baca benda negatif....sure otak pun macam tu jugak, ade org kata apa yg dibaca akan membentuk diri kita, sama macam iklan kempen membaca kat radio tu, membaca seperti mengembara....ermmm.....harap surat khabar bole tukar skit format mereka tu untuk tarik minat pembaca dari sudut lain pula, jgn la letak berita utama cerita negatif sahaja dgn gambar besar-besar tapi berita sikit jer, bukanla takde cerita positif tapi hanya disatu sudut yg hanya keluar seminggu sekali atau dua....akhbar tabloid nie pun kekadang merapu...tapi tak salah jugak, kekadang pembaca yang nk cerita macam tu....isk isk iskkkk bila nak ade surat khabar yang lebih berpengetahuan positif.....(p/s: ade ke org nak beli?) ????? Posted by Picasa

No comments: