Skip to main content
hari nie teringat cerita pasal palestine...tetiba teringat sesuatu, mungkin sebab minggu lepas aku tgk majalah 3 (sejak dari sekolah menengah aku suka tgk rancangan ni).....syahdu bila baca translater bila warga pelarian palestine tu bacakan bait-bait sajaknya...rasa beratnya penderitaan yg mereka alami sejak berkurun-kurun ditambah pula apabila ditunjukkan kekuasaan kerajaan utmahniah yg telah runtuh dan dijajah sedikit demi sedikit oleh rejim israel, pagi nie pula tgk Malaysia hari ini cerita pasal rancangan bersamamu perhhhh meruntum jiwa kejap....banyaknya cerita sedih kat dunia nie....tapi lagi sedih apabila derma-derma yg dikutip disalahgunakan seperti yg aku pernah baca pasal derma utk mangsa tsunami dan mungkin juga ade derma-derma untuk benda-benda lain....pastu baru aku tahu rakyat malaysia nie pemurah gila menderma ikut suka tanpa kira betul atau tak...asalkan ade sentimen simpati terus derma, tidak seperti org di barat yg menderma melalui ganjaran tertentu seperti berhibur sambil menderma atau seumpamanya, macam-macam org kan biasa la....tapi minda melayu tu aku rasa memang macam tu cepat kesian [agaknya la] kalau baca kat surat khabarpun aku rasa lebih 50% cerita benda negatif, hanya untuk pengajaran dan secara tak langsung menakutkan org yg lemah semangat, jiwa longlai jadinya, phobia tak tentu pasal jer nanti, walaupun org surat khabar bole kata terpulang pada pandangan org ramai, tapi aku rasa patut diambil kira juga psikologi manusia nie, kalau dah hari-hari baca benda negatif....sure otak pun macam tu jugak, ade org kata apa yg dibaca akan membentuk diri kita, sama macam iklan kempen membaca kat radio tu, membaca seperti mengembara....ermmm.....harap surat khabar bole tukar skit format mereka tu untuk tarik minat pembaca dari sudut lain pula, jgn la letak berita utama cerita negatif sahaja dgn gambar besar-besar tapi berita sikit jer, bukanla takde cerita positif tapi hanya disatu sudut yg hanya keluar seminggu sekali atau dua....akhbar tabloid nie pun kekadang merapu...tapi tak salah jugak, kekadang pembaca yang nk cerita macam tu....isk isk iskkkk bila nak ade surat khabar yang lebih berpengetahuan positif.....(p/s: ade ke org nak beli?) ????? Posted by Picasa

Comments

Popular posts from this blog

loghat utara...hehehe

Indahnya bahasa utara - [asyik salam pantai timur jerk :) ] lama tak dgr bonda cakap utara (penang)... hehehe yerla bonda dh takde dialam ini... tp cerita dibawah nie ade juga yg ku tak faham hehehe sib baik ade translation :) [cerita dari utara]... Pak mat dah cemuih dok meghonot bawah beranda. Malam kemaghin pak mat nampak sekoq budak ghenjong ghagaih pagaq mai dok balaih buah ceghemai pak mat hat maneh melecaih. “Malam ni mekalu mai aku tengalong. Masuk kot leghoh ni lembeq aku ghimbok” kata pak mat sambey dok gabuih seluaq. Dok sat pak mat pun nampak kawaq tu meloghoih mai kut bawah pagaq. Pak mat tunggu sat, sambey dok ghunaih ghupin kudhey Mekala kawaq tu tengah ghalit dok polok mentedaghah buah ceghemai, pak mat peghembang teghebey betoi-betoi kat betih keghin. Kelepuih, pak mat teghebey. “senighih pulak! pelaq sungguh” kata pak mat peghongoih. Kawaq tu teghuih ghodong keluaq. Habih ghabit baju. Dia ghandok ayaq acaq abih belemoih. Pak mat pedo teghebey betoi kat tengah belakan...

hari ini hari rabu . . .

dear bloggers... yeah hari ini hari rabu....esok khamis... eh silap... dah pukul 2.16am... dah hari khamis... :) selasai menonton perlawanan bolasepak malaysia vs taiwan...1st round, alhamdulillah menang 2-1... ermm dalam hati tadi... kalaulah malaysia layak ke piala dunia 2014 (brazil)... sure aku gi brazil biarkan ia akan menjadi pasukan belasahan... layak ke world cup sangat besar ertinya dalam sejarah bolasepak negara... dan hari ini juga my client akan balik dari UK... sangat berharap dapat good news dlm beberapa hari lagi... dan beberapa hari ini juga dah cam psikik...asyik guna pendekatan "Law of Attraction" hahahaha rasa lucu utk diri sendri pon ada... new setting up business kat Ipoh pon sedang berlaku... harap segalanyer berjalan lancar...beberapa jenis plotter telah disenarai pendek... adakah aku busy lately nie... rasanyer tak... tp ikut schedule cam padat... bak kate arwah bonda "kita buat dia, bukan dia buat kita" yess yesss... follow my time pulak lah...

perangkap tikus

Sepasang suami dan isteri petani pulang kerumah setelah berbelanja. Ketika mereka membuka barang belanjaan, seekor tikus memperhatikan gelagat sambil menggumam "hmmm...makanan apa lagi yang dibawa mereka dari pasar??" Ternyata yang dibeli oleh petani hari itu adalah perangkap tikus. Sang tikus naik panik bukan kepalang. Ia bergegas lari ke sarang dan bertempik, " Ada perangkap tikus di rumah....di rumah sekarang ada perangkap tikus...." Ia pun mengadu kepada ayam dan berteriak, " Ada perangkat tikus !" Sang Ayam berkata, " Tuan Tikus ! Aku turut bersedih tapi ia tak ada kena-mengena dengan aku." Sang Tikus lalu pergi menemui seekor Kambing sambil berteriak seperti tadi. Sang Kambing pun jawab selamba, "Aku pun turut bersimpati.. .tapi tidak ada yang boleh aku buat. Lagi pun tak tak ada kena-mengena dengan aku. " Tikus lalu menemui Sapi. Ia mendapat jawaban sama. " Maafkan aku. Tapi perangkap tikus tidak berbahaya buat aku sa...