Thursday, June 28, 2007

i s t i d r a j

aku dpt email dr seorg teman...terkesima bila membacanya...ingin aku kongsi bersama sahabat sekalian.... :)

************ ********* ********* ********* ********* ********* *********
ISTIDRAJ
Minggu lepas, seorang kawan bertanya "Kenapa kadang kala kita lihat seseorg insan tu sentiasa dapat kegembiraan spt dapat naik pangkat, murah rezeki dll sedangkan dia tu selalu melakukan kemungkaran? ". So, seorang kawan lain pun jawablah yang kdg kala sesuatu anugerah Allah swt kpd seseorg individu tu bukanlah sebab Allah sayangkan hambanya itu tetapi kerana Allah nak tengok sejauh mana keikhlasan orang itu. Allah nak tengok adakah hambanya itu akan menyedari bahawa Allah amat bermurah hati dengannya jadi sepatutnya dia bersyukur dan berubah menjadi baik. Tapi jika individu itu masih tidak reti bersyukur maka sesungguhnya dia telah menimbulkan kemurkaan Ar-Rahman.

Ada member tanya kenapa kdg2 kita dah banyak kali berdoa tapi belum dapat apa yang diimpikan. Ustazah kata itu tandanya Allah sayang pada kita. Sebabnya Allah tahu kalau kita lambat atau belum dpt yg diimpikan, kita akan terus berdoa dan mengingati Ilahi. Sebenarnya Allah amat rindukan suara hamba-hambaNya merayu dan memujiNya. Kalau sekali berdoa terus dapat, kemungkinan besar lepas tu kita kita taksub dan lupa utk bersyukur pd yg Esa. Tup-tup dpt pula artikel ni drp seorg rakan. A very relevant and interesting article. Semoga Allah beratkan timbangan ibadah kita drp timbangan dosa di Pdg Mahsyar nanti. InsyaAllah.. Apakah dia istidraj itu? Ianya adalah pemberian nikmat Allah kepada manusia yang mana pemberian itu tidak diredhaiNya.

Inilah yang dinamakan istidraj. Rasullulah s.a.w. bersabda :"Apabila kamu melihat bahawa Allah Taala memberikan nikmat kepada hambanya yang selalu membuat maksiat (durhaka), ketahuilah bahawa orang itu telah diistidrajkan oleh Allah SWT". (Diriwayatkan oleh At-Tabrani, Ahmad dan Al-Baihaqi). Tetapi, manusia yang durhaka dan sering berbuat maksiat yang terkeliru dengan pemikirannya merasakan bahawa nikmat yang telah datang kepadanya adalah kerana Allah berserta dan kasih dengan perbuatan maksiat mereka.

Masih ada juga orang ragu-ragu, kerana kalau kita hendak dapat kebahagian di dunia dan akhirat kita mesti ikut jejak langkah Rasullulah saw dan berpegang teguh pada agama Islam. Tetapi bagaimana dengan ada orang yang sembahyang 5 waktu sehari semalam,bangun tengah malam bertahajjud, puasa bukan di bulan Ramadhan sahaja, bahkan Isnin, Khamis dan puasa sunat yang lain. Tapi, hidup mereka biasa sahaja. Ada yang susah juga. Kenapa? Dan bagaimana pula orang yang seumur hidup tak sembahyang, puasa pun tak pernah, rumahnya tersergam indah, kereta mewah menjalar, duit banyak, dia boleh hidup kaya dan mewah. Bila kita tanya, apa kamu tak takut mati? Katanya, alah, orang lain pun mati juga, kalau masuk neraka, ramai-ramai. Tak kisahlah! Sombongnya mereka, takburnya mereka. Rasullulah s.a.w. naik ke langit bertemu Allah pun tak sombong, Nabi Sulaiman, sebesar-besar pangkatnya sehinggakan semua makhluk di muka bumi tunduk di bawah perintahnya pun tak sombong! Secantik-cantik Nabi Yusof dan semerdu suara Nabi Daud, mereka tak sombong.

Bila sampai masa dan ketikanya, mereka tunduk dan sujud menyembah Allah. Manusia istidraj Manusia yang lupa daratan. Walaupun berbuat maksiat, dia merasa Allah menyayanginya. Mereka memandang hina kepada orang yang beramal. "Dia tu siang malam ke masjid, basikal pun tak mampu beli, sedangkan aku ke kelab malam pun dengan kereta mewah. Tak payah beribadat pun, rezeki datang mencurah-curah. Kalau dia tu sikit ibadat tentu boleh kaya macam aku, katanya sombong".. Anai-anai, jika tidak bersayap, maka dia akan duduk diam di bawah batu atau merayap di celah-celah daun, tetapi jika Allah hendak membinasakannya, Allah berikan dia sayap. Lalu, bila sudah bersayap, anai-anai pun menjadi kelkatu. Kelkatu, bila mendapat nikmat (sayap), dia akan cuba melawan api. Begitu juga manusia, bila mendapat nikmat, cuba hendak melawan Allah swt. Buktinya, Firaun. Nikmatnya tak terkira, tidak pernah sakit, bersin pun tidak pernah kerana Allah berikannya nikmat kesihatan. Orang lain selalu sakit, tapi Firaun tidak, orang lain mati,namun dia masih belum mati-mati juga, sampai rasa angkuh dan besar diri lantas mengaku dirinya tuhan. Tapi dengan nikmat itulah Allah binasakan dia. Namrud, yang cuba membakar Nabi Ibrahim. Betapa besar pangkat Namrud? Dia begitu sombong dengan Allah, akhirnya menemui ajalnya hanya disebabkan seekor nyamuk masuk ke dalam lubang telinganya. Tidak ada manusia hari ini sekaya Qarun. Anak kunci gudang hartanya sahaja kena dibawa oleh 40 ekor unta.
Akhirnya dia ditenggelamkan bersama-sama hartanya sekali akibat terlalu takbur. Jadi kalau kita kaya, jangan sangka Allah sayang, Qarun lagi kaya, akhirnya binasa juga. Jadi, jika kita kaji dan fikir betul-betul, maka terjawablah segala keraguan yang mengganggu fikiran kita. Mengapa orang kafir kaya, dan orang yang berbuat maksiat hidup senang/mewah. Pemberian yang diberikan oleh Allah pada mereka bukanlah yang diredhaiNya.

Rupa-rupanya ianya adalah bertujuan untuk menghancurkannya. Untuk apa hidup ini tanpa keredhaanNya? Tetapi jangan pula ada orang kaya beribadat, masuk masjid dengan kereta mewah kita katakan itu istidraj. Orang naik pangkat, istidraj. Orang-orang besar, istidraj. Jangan! Orang yang mengunakan nikmatnya untuk kebajikan untuk mengabdi kepada Allah bukan istidraj. Dan jangan pula kita tidak mahu kekayaan. Kalau hendak selamat, hidup kita mesti ada pegangan. Bukan kaya yang kita cari, juga bukan miskin yang kita cari. Tujuan hidup kita adalah mencari keredaan Allah.
Bagaimana cara untuk menentukan nikmat yang diredhai Allah? Seseorang itu dapat menyedari hakikat yang sebenarnya tentang nikmat yang diterimanya itu ialah apabila dia bersyukur nikmatnya. Dia akan mengunakan pemberian ke jalan kebaikan dan sentiasa redha dan ikhlas mengabdikan diri kepada Allah. Maka segala limpah kurnia yang diperolehi itu adalah nikmat pemberian yang diredhai Allah. Bila tujuan hidup kita untuk mencari keredhaan Allah, niscaya selamatlah kita di dunia dan akhirat.

Wallahualam. "Dari Abdullah bin 'Amr R. A, Rasulullah S. A. W bersabda: " Sampaikanlah pesanku biarpun satu ayat.."

Wednesday, June 20, 2007

LiFe . . .
















you dont get another life like this one.
you will never again play this role and experience this life as its been given to you.
you will never again experience the world as in this life, in this set of circumstances in quite this way, with these parents, children, and families.
you will never have quite this set of friends again.
you will never experience the earth with all its wonders in this time again.
dont wait for one last look at the ocean, the sky, the stars or a loved one.
go look now.


errrr apa kena mengena dgn pic tuh.... sendri mau ingat arrr :)

Wednesday, June 13, 2007

terlupa...

pernahkah anda terlupa sesuatu...psti pernah kan...
pernah tak sengaja melupakan... sy kira juga pernah kan, dan bagaimana jika dilupakan?
ermm bagi sesetengah org pasti pernah merasainya...

saya pernah terlupa dimana saya parking kereta di midvalley dan plaza alam sentral basement, hingga akibatnya sy perlu memeriksa disetiap tingkat dan berjalan dari satu kereta ke satu kereta...akibat terlalu asyik dan tidak ambil endah dimana sy meletakkan kereta itu, dan hikmahnya setiap kali parking di shopping kompleks sy akan mencatatkan nota di dalam hp supaya sy tahu dimana sy letakkan kereta, sebagai langkah berjaga-jaga.

saya pernah terlupa menghantar lukisan penting pada hari yg penting kerana sibuk melakukan sesuatu, dan akibatnya tiadalah projek yg dapat dinilai, dan sy sentiasa berhati2 jika ia melibatkan kerjaya saya.
sy rasa sy seorg yg cuai dan lupa kerana sell tak tutup suis lampu atau kipas bila kuar dr bilik, sy juga pernah buat-buat lupa kerana sy anggap suatu perkara itu tidak penting utk diingatkan,
sy juga pernah dilupakan kerana sy tidak lg ade kereta, hahahahahha [pelik tp benar].

ade pelbagai jenis kawan yg bole dilupa, sengaja dilupakan, atau memang betul2 terlupa,
sy sendiri melupakan kengkawan yg saya anggap penikam dr belakang, sy juga sengaja melupakan mereka yg tidak pernah ambil tahu antara satu sama lain [ini mungkin melihatkan relationship], sy juga betul2 terlupa kerana RAM yg rendah ini tidak mudah hendak ingat semua perkara. adoiii tu baru kawan belum benda2 di sekeliling kita.

tapi perkara subjektif, seperti kasih-sayang walau bagaimana pahit pun tidak mudah nk kita lupa, walaupun sengaja kita buat-buat lupa, atau mmg hendak dilupakan, tidak mudah bukan ?....dan bukan mudah hendak mendapat perkara2 subjektif seperti itu, mungkin ia harus dibendung, ....walau tidak ingin mengingati, namun ia tetap ade.
memori yg manis seronok dikenang, bagus utk di ingati, tapi ade sesetengah perkara yg manis tidak mungkin dimiliki... ia akan berlalu begitu sahaja ditelan masa, mungkin tidak dihati.

sy suka melihat sesutu perkara dari pelbagai sudut dan pandangan, sy bukanlah seorg cendikiawan atau pemikir yg baik, tp mungkin itu sudah jadi kebiasaan, dan sy juga manusia biasa yg sering melakukan kesilapan...
ceritalah tentang perkara yang paling anda ingin lupakan.... mungkin ade sesuatu disebaliknya?